پرورش بوقلمون گوشتی

پرورش بوقلمون گوشتی صنعتی

پرورش بوقلمون گوشتی یکی از روش های کسب درآمدی مطمئن و با سرمایه گذاری اندک است که امروزه توجه هر کسی را به خود جلب کرده است، چون که مردم روز به روز با خواص فوق العاده گوشت بوقلمون و البته طعم لذیذ آن اشنا می شوند. برای شروع به کار پرورش بوقلمون گوشتی شما نیاز به یک مکان مناسب با تجهیزات اولیه خواهید داشت و از طریق خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی و یا خرید جوجه های چند روزه کار خود را شروع کنید، در این مقاله تمامی مراحل راه اندازی سالن پرورش بوقلمون گوشتی توضیح داده خواهد شد.

پس از دریافت پاسخ و موافقت این مراجع و تحویل طرح توجیهی پرورش بوقلمون و نقشه ی اجرایی، کمسیون صدور پروانه ای سازمان جهاد کشاورزی استان، نسبت به « صدور پروانه ی تاسیس پرورش بوقلمون » اقدام می نماید. شرط بررسی و پرداخت تسهیلات بانکی پرورش بوقلمون و آغاز عملیات ساختمانی همین «پروانه ی تاسیس» است. متعاقباً و پس از پایان عملیات ساختمانی « پروانه ی بهره برداری» صادر خواهد شد. در این زمان صاحب پروانه می تواند نسبت به راه اندازی واحد پرورش و جوجه کشی بوقلمون اقدام و پس از تهیه ملزوماتی نظیر دستگاه جوجه کشی، قفس نگهداری بوقلمون و غیره عملاً پرورش بوقلمون را آغاز نماید.

 

 

 

تهیه نقشه و پلان های سالن پرورش بوقلمون گوشتی صنعتی

هرچند برای دریافت پروانه تاسیس هنگام ارائه طرح توجیهی نقشه ها و پلان هایی تهیه کرده اید، اما اکنون هنگام اجرای طرح است و نیاز به دقت بیشتری در اجرا می باشد. یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی دقیقا مانند یک واحد مرغداری گوشتی نیاز به ابنیه دارد.

سالن پرورش بوقلمون:

مساحت استاندارد ( به اضای هر ۳ قطعه بوقلمون یک متر مربع )

جوجه بوقلمون ها در ابتدای دوره پرورش با تراکم ۳۰ الی ۴۰ پرنده در متر مربع قادر به رشد هستند و پس از یک هفته این فضا براساس نوع برنامه پرورشی افزایش مییابد تا در نهایت از سن ۶۰ روزگی به ازای هر پرنده ۰٫۳۳ متر مربع فضا در اختیار بوقلمون های گوشتی قرار می دهید تا زمان کشتار.

انبار ساخت و نگهداری دان بوقلمون:

ظرفیت حداقل ۱۰ تن برای هر ۱۰۰۰ بوقلمون حداقل ظرفیت انبار غذای بوقلمون برای یک واحد صنعتی پرورش بوقلمون هست. این محل باید قابلیت نصی آسیاب و میکسر را داشته باشه و دربرابر ورود پرندگان آزاد در طبیعت و جانوران موذی مثل موش و … در امان باشه، از مهمترین علل انتقال بیماری سالمونلا به پرندگان موش ها می باشند که با اجرای یک برنامه بیوسکوریتی دائمی می توان جلوی ضرر های وارده را گرفت.

انبار نگهداری تجهیزات نگهداری پرورش بوقلمون:

تجهیزات یدکی، لوازم مورد نیاز برای تعمیرات و … در این محل نگهداری می شود.

اتاق لاشه سوز:

این محل بریا نصب دستگاه لاشه سوز طیور تلف شده هست تا جلوی انتشار آلودگی ها در محیط گرفته بشه، بوقلمون های تلف شده پس از نمونه برداری و نظر دامپزشک مزرعه باید در کوره لاشه سوز سوزانده شوند. در گذشته لاشه های تلفات طیور درون چاههای مخصوص ریخته می شد و با لایه ای از آهک مدفون میشد.

تاسیسات مورد نیاز پرورش بوقلمون صنعتی

برخی از مهمترین تجهیزات مورد نیازبرای یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی صنعتی به شرح زیر می باشد که بنا بر ظرفیت واحد در ابعاد و توان های مختلف تهیه می شوند. در روش های پرورش صنعتی طیور امروز از سیستم های اتوماسیون پیشرفته بهر می برند تا کنترل تمامی تاسیسات و تجهیزات را برعهده گیرد و با قابلیت برنامه ریزی که دارد بیشترین راندمان و کمترین اتلاف هزینه و انرژی صورت گیرد.

اتوماسیون سالن پرورش بوقلمون

اتوماسیون سالن می تواند یک کنترل کننده ساده دمای سالن باشد تا سیستمی پیشرفته با قابلیت های تنظیم شدت نور، ساعت روشنایی و خاموشی، تهویه هوای سالن، کنترل گرمایش و سرمایشف سیستم توزین بوقلمون ها و کنترل ورد دان و آب به سالن و خطوط تغذیه بوقلمون ها

سیستم گرمایش سالن پرورش بوقلمون

برای گرمایش سالن پرورش بوقلمون گوشتی انواع جت هیتر، گرمایش از کف ،هیتر های تابشی و هیتر های سالنی قابل استفاده می باشند. همچنین در دوران رشد جوجه ها استفاده از مادر مصنوعی گازی یا برقی مورد نیاز می باشد.

سیستم گرمایش سالن پرورش بوقلمون

سیستم تهویه سالن پرورش بوقلمون

برای تهویه سالن ها باید براساس ابعاد سالن و رورش انتخابی تهویه طولی با عرضی بنا بر پیشنهاد مهندس علوم دامی و کارشناسان صنعت تهویه فن ها انتخاب شوند.در برخی روش  ها فن های تهویه مسئول سرمایش سالن هم می باشند.

سیستم تهویه سالن پرورش بوقلمون

تهیوه در سالن پرورش بوقلمون

سیستم خنک کننده سالن پرورش بوقلمون

رایج ترین روش در ایران استفاده از پنل های سلولزی با پمپاژ آب بر روی آنها در مبادی ورود ی هوای سالن می باشد.

سیستم خنک کننده سالن پرورش بوقلمون

تجهیزات ساخت غذای بوقلمون

آسیاب با توری های سایز مختلف برای تهیه دان از جوجه گی تا آخر دوره رشد بوقلمون ها ، میکسر دان ، لوله های بالابر اقلام دان، مخزن یا سیلوی نگهداری دان، تجهیزات حمل و نقل دان و …

تجهیزات ساخت غذای بوقلمون

تجهیزات پرورش بوقلمون صنعتی

در گذشته بیشتر تجهیزات داخل سالن پرورش بوقلمون از قبیل آب خوری ها و دانخوری ها با مرغداری ها یکی بود اما چند سالیست که به طور تخصصی آب خوری و دانخوری برای بوقلمون ها تولید می شود. بنا بر نوع سالن و روش پرورش و تغذیه ظرفیت و تعداد این تجهیزات متغییر می باشد و تعداد نهایی را کارشناس طیور مزرعه مشخص می کند.

تجهیزات پرورش بوقلمون

نیروی انسانی مورد نیاز برای پرورش بوقلمون صنعتی

در یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی صنعتی علاوه بر کارگران ماهر و ساده نیازمند یک کارشناس علوم دامی یا تکنسین پرورش طیور و یک دکتر دامپزشک به صورت دائم یا قرارداد مشاوره ای می باشیم. اگر کارشناس علوم دامی مزرعه شما توانایی تنظیم جیره بوقلمون ها را نداشته باشد، بستن قرارداد مشاوره با یک دکتر تغذیه طیور برای مزرعه شما ضروری است.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0
فروشگاه طرح سل
پیام از طریق واتس اپ