گلخانه پرورش گل رز

پرورش گل رز گلخانه ای

رزهای گلخانه ای گیاهان چند ساله ای هستند که عمر مفید آنها برای تولید گل ۶ تا ۱۰ سال است. به این خاطر در انتخاب رقم و آماده کردن خاک و بستر تولید باید دقت کافی کرد، چون اصلاح و تعویض آنها در طول تولید هزینه دار خواهد بود.

کشور ایران با داشتن تنوع اقلیمی مناسب می‌تواند یکی از قطب‌های مهم تولید گل و گیاه در منطقه و سطح بین‌المللی باشد. ایران هفتمین تولیدکننده گل دنیاست اما ازنظر صادرات در بین ۱۱۷ کشور در رتبه ۱۰۷ قرار دارد 

 گل رز با توجه به مصارف متعددی که دارد (جشن‌ها –اعتیاد-مراسم مذهبی–تشریفات–آذین بندی…) می‌تواند انتخابی مناسب برای تولید- تکثیر و پرورش باشد. توأم و باسوادی آوری مناسب و مطمئن.

بیشترین بازار فروش گل را کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ترکیه و روسیه شامل می‌شوند اما گل صادراتی ایران به کشورهای امارات متحده عربی، باکو، تاجیکستان، عربستان، کویت، بحرین، عراق، چین، ژاپن، ویتنام، تایوان و میزان بسیار کمی هم به کشورهای آلمان و فرانسه صادر می‌شود، انواع نرگس، رز، مریم، گلایل، آنتوریوم و برگ‌های زینتی از ایران صادر می‌شود.
بیش از ۸۲ درصد صادرات جهانی گل مربوط به کشورهای آلمان با ۲۲ درصد، آمریکا ۱۵ درصد، فرانسه ۱۰ درصد، انگلستان ۱۰ درصد، ژاپن ۶درصد، ایتالیا و سوئیس هرکدام ۵ درصد عرضه و مصرف می‌شود یا بخشی از آن مجدداً، به نقاط دیگر صادر می‌شود.

کشور هلند هرسال افزون بر ۷ میلیارد دلار از محل صادرات درآمد دارد و میزان درآمد این کشور از طریق صدور بذر و پیاز گل و ارائه کمک‌های فنی و مشاوره‌ای و خدمات مرتبط با پرورش گل و گیاهان زینتی و تجهیزات باغبانی به صدها میلیون دلار در سال می‌رسد.

 

 

دانلود طرح توجیهی گلخانه گل رز

گلخانه مناسب پرورش گل رز

سیستم تهویه بایستی بتواند دمای داخل گلخانه را کنترل نماید و تعادل بین دما و رطوبت را تامین نماید. درزمان تهویه از باد مستقیم بر روی محصول باید اجتناب شود. دیواره های جانبیگلخانه باید تا ارتفاع محصول باشد. تهویه و کانالهای مربوط به تهویه بایددر بالای ارتفاع محصول قرار گیرد.

در مواقع بارندگی از خیس شدن گیاه خودداری شود و از چکه کردن پوشش گلخانه ممانعت به عمل آید. ارتفاع گلخانه باید مطلوب و نسبتا زیاد باشد (بیش از۵/۴ متر) یعنی به عبارت دیگر حداقل ۲متر ارتفاع در بالای گیاه وجود داشته باشد. البته به عنوان اصل کلی گلخانه باید حداکثر جذب نور را داشته باشد. گلخانه های بلندتر ، پهن تر و قویتربهتراند. برخلاف گلخانه های ایران که عمدتاً پلاستیکی است در هلند پوشش گلخانه ها عمدتا شیشه بوده ودر سالهای اخیر از پوشش های اکریلیک نیزاستفاده می شود. که عیب شیشه آن است که UV-b عبور نموده و باعث سیاهی گلبرگهای ارقام قرمز می شود. گلخانه های مولتی اسپان ازگلخانه های ونلو بهدلیل ثبات بیشتر شرایط وحجم بیشتر هوا مطلوبترند.همچنین نورگیری آنهابیشتر و هزینه احداث آنها سبکتر است. لازم به ذکر است که شیشه های مورداستفاده در هلند در قطعات ۲/۱۱۲ در ۱۵۰ استفاده می شود در حالی که عرضشیشه در گلخانه های ایرانی کمتر و مقدار قاب بیشتر شده و نور گیری را کاهش می دهد. شیب سقف به زاویه تابش و کثیف شدن سقف بستگی دارد که از ۲۷ درجه در ونلو به ۲۴-۲۲ درجه در و اید اسپان کاهش یافته است

 

 

*جهت تهیه طرح توجیهی برای اخذ مجوز و وام بانکی  با ما  ۰۹۳۳۹۵۶۴۵۳۰   در تماس باشید 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0
فروشگاه طرح سل
پیام از طریق واتس اپ