طرح توجیهی تلقیح مصنوعی

تلقیح مصنوعی گوسفندان

گوسفندان رومانف، سالفوک، افشاری، کردی، قشقایی، آواسی، مهربان جزو بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا است که می توانید با پرواربندی آن تعداد گوسفندان خود افزایش دهید. جیره فلاشینگ و تلقیح مصنوعی گوسفندان دو روش فوق العاده برای افزایش تولید مثل و چند قلوزایی گوسفندان است که در این مقاله شما را با روش تلقیح مصنوعی آشنا می کنیم. جیره فلاشینگ روشی است که در آن با مدیریت درست و تغذیه مناسب درصد دو قلوزایی گوسفندان را بالا می برد در صورتی که تلقیح مصنوعی شامل اسپرم گیری قوچ و تخلیه اسپرم داخل واژن گوسفند ماده ( میش) می باشد که نیاز به تخصص کافی برای انجام این کار است.

در اینجا شما را با روش های تلقیح مصنوعی و بهترین زمان مناسب برای انجام تلقیح مصنوعی آشنا می کنیم اما توجه داشته باشید که این کار کاملا تخصصی است و برای کسانی مفید است که دوره آموزش آنرا سپری کرده باشند نه اینکه به صورت سرخود این کار را انجام دهید.

تلقیح مصنوعی گوسفندان 

به آبستن کردن گوسفند ماده بدون جفت گیری گوسفند نر گفته می شود که طی عملیاتی اسپرم گیری از قوچ انجام و با روش تلقیح مصنوعی و استفاده از تفنگ مخصوص اسپرم داخل واژن، سرویکس یا رحم میش می شود.

نحوه اسپرم گیری از قوچ
نحوه اسپرم گیری از قوچ

ابزار تلقیح مصنوعی گوسفندان

تلقیح مصنوعی براساس نوع اسپرم

گوسفند نژاد رومانف حتی رکورد ۹ قلوزایی را داشته است از این رو بهترین نژاد گوسفند چندقلوزا در جهان شناخته می شود. حتما نیاز به پرواربندی گوسفند رومانف برای افزایش تولید مثل گوسفندان نیست بلکه می توانید با خرید اسپرم رومانف اقدام به حامله کردن گوسفند ماده کنید. اما در این عملیات سه نوع اسپرم وجود دارد.

تلقیح مصنوعی با اسپرم مایع تازه

اسپرم قوچ بلافاصله پس از اخذ با رقیق کننده ای چون شیر کم چرب به نسبت ۱ به ۲ تا ۱ به ۸ در پایوت های ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ سی سی وارد بدن میش می شود.

تلقیح مصنوعی با اسپرم مایع ذخیره شده در سرمای زیر ۸ درجه

اسپرم با همان نسبت ۱ به ۲ تا ۱ به ۸ با رقیق کننده بر پایه تریس نگهداری می شود. در این روش میزان نگهداری باروری اسپرم تا ۷۲ ساعت است اما هر چقدر نگهداری طولانی مدت شود با افت باروری اسپرم مواجه خواهید شد.

تلقیح با اسپرم منجمد

اسپرم در پایوت های ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ سی سی با بخار ازت، منجمد و در مایع ذخیره می شوند.

بیشترین میزان باروری مربوط به روش اسپرم مایع تازه و کمترین میزان باروری مربوط به اسپرم منجمد است.

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0
فروشگاه طرح سل
پیام از طریق واتس اپ