طرح توجیهی پرورش کبک

طرح توجیهی پرورش کبک

کبک در ایران  در لهجه های مختلف فارسی به آن خاسه کو، زرج، ژرژ، کو، کوک می گویند. این پرنده در شرایط پرورشی عموما ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم وزن دارد. در شرایط طبیعی وزن کبک نر بالغ (سویه ایرانی) از ۵۱۰ تا ۸۰۰ گرم و وزن کبک ماده بالغ از ۴۵۰ تا ۶۸۰ گرم متغیر است. اندازه این پرنده ۳۱ تا ۳۵ سانتیمتر می باشد که اندازه پرنده نر بزرگ تر است. ترکیب پرها در هر دو جنس نر و ماده یکسان است. رنگ این پرنده قهوه ای مایل به خاکستری در بالای بدن و زرد کمرنگ در قسمت شکم است.

کبک پرنده زیبایی است و صدای زیبایی هم دارد. دوره پرورش کبک به‌ نسبت سایر پرندگان کمی بیشتر است. کبک در سنین ۴‌-۳ ماهگی برای کشتار و در سن ۷‌ـ‌۶ ماهگی برای تخم‌گذاری آماده می‌شود این در حالی است که مثلاً بلدرچین در ۴۰ روزگی به سن کشتار و ۵۰ـ۴۵ روزگی به سن تخم‌گذاری می‌رسد.

تخم‌گذاری کبک‌ها دوره‌ای است. من در سالن ۵۰۰ متری خودم دوتا گله مولد دارم. وجود دو گله باعث می‌شود که من در تولید جوجه و تخم معطلی نداشته باشم چون دوتا گله دارم در طول سال معمولاً مشغول هستیم.

هر گله‌ای ۴ ماه تخم‌گذاری دارد بعدش ۲ ماه استراحت می‌کند و فقط می‌خورد و می‌خوابد. حجم اصلی کار من در جوجه‌کشی است و بعضاً جوجه‌ها را برای پرواربندی نگه می‌دارم و تا سن ۴ ماهگی که برسند آنها را به کشتارگاه می‌دهم.

طول عمر هر کبک را حدود هفت سال است . جوجه کبک ، بعد از سه ماه و ۱۵ روز تبدیل به کبک می‌شود ، طول عمر مفید یک کبک چهارسال و عمر غیرمفید آن هفت سال است.

تخم پرنده کبک

سیستم پرورشی کبک

خصوصیات محل پرورش کبک

  1. زمین محل احداث جایگاه پرورش کبک می بایستی حداقل ۱۰۰۰ متر با مزارع پرورش ماکیان در اطراف، فاصله داشته و از مناطق مسکونی دور بوده و جاده های ارتباطی کوتاه و مناسبی داشته باشد.
  2. بهتر است زمین مزبور در جهت دریافت باد از سمت مزارع دیگر پرورش طیور و کارخانه های آلاینده نباشد.
  3. بهتر است زمین محل احداث جایگاه در مناطق پست و در معرض سیل و طوفان و بادهای تند نباشد.
  4. آب مورد استفاده می بایستی از نقطه نظر شوری و املاح مورد توجه قرار گرفته و هم چنین موانع غیر بهداشتی نیز نداشته باشد.
  5. کف سالن های محل پرورش می بایستی حداقل ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر بلندتر از سطح زمین اطراف بوده و شیب مناسب(حداقل ۳ درصد) داشته باشد تا در صورت شستشو، آب های آلوده امکان خروج از سالن را داشته باشند.
  6. دیوارها و کف سالن به صورت اصولی عایق کاری شوند تا امکان تبادلات گرما و سرمای ناخواسته در فصول مختلف سال از بین برود.
  7. سالن ها شرقی غربی ساخته شوند بدین معنی که یک طول سالن به سمت جنوب و طول دیگر به سمت شمال باشد تا امکان دریافت نور خورشید با هدف از بین بردن میکروب های احتمالی را داشته باشد.

سالن پرورش کبک :

سالن پرورش می تواند از نوع باز یا بسته باشد. به طور کلی طول سالن ها باتوجه به سرمایه و اهداف پرورش دهنده می تواند بین ۶۰ تا ۱۰۰ متر باشد. طول کمتر از ۶۰ متر مشکل خاصی ندارد ولی طول بیش از ۱۰۰ متر به دلیل مسائلی که در خصوص تهویه و یا گرم کردن سالن و مدیریت تغذیه گله کبک ها ایجاد می کند معمولاً توصیه نمی شود.

سالن هاب باز عموماً پنجره دار و در مناطق گرمسیر پرده دار هستند. در سالن های پنجره دار عموماً دیوار طولی سالن، پنجره هایی دارد که سبب ورود نور خورشید و هوا به داخل سالن می گردد. مقدار این پنجره ها به طور میانگین ۵ درصد سطح سالن است(بدین معنی که اگر سالنی به مساحت ۶۰۰ متر مربع داشته باشیم مساحت کل پنجره های سالن می بایستی دو برابر این مقدار باشد.

از مقدار ذکر شده ۴/۳ در طول سالن به سمت جنوب و ۴/۱ در طول دیوار شمالی تعبیه می شود. عرض سالن به طور معمول ۱۲ متر و در مناطق گرمسیری ۱۰ متر در نظر گرفته می شود. در مناطق معتدل و سردسیر عرض سالن، فاقد پنجره ولی در مناطق گرمسیر عرض سالن به سمت دریافت باد قرارگرفته و قسمت عمده ای از آن باز است ولی با توری محکم پوشیده شده است تا در مواقع لزوم پرده برزنتی آن کنار رفته و باد ملایم به داخل سالن نفوذ و موجب تهویه گردد.

سالن های بدون پنجره عموماً به سالن های مدرن امروزی گفته می شود. دیوارها و سقف این سالن ها به گونه ای مطلوب عایق کاری شده اند و همان طوری که از نام آن ها پیداست فاقد هرگونه پنجره می باشند. روشنایی مورد نیاز کبک ها توسط لامپ ها تامین و رطوبت وحرارت و تهویه، توسط حسگرهای اتوماتیک کنترل می شود. در این سالن ها می توان با ظرفیت بالا، پرورش کبک را محقق نمود.

 

*جهت تهیه طرح توجیهی برای اخذ مجوز و وام بانکی  با ما  ۰۹۳۳۹۵۶۴۵۳۰   در تماس باشید 
اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0
فروشگاه طرح سل
پیام از طریق واتس اپ