طرح توجیهی کشت علوفه هیدروپونیک

طرح توجیهی کشت علوفه هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک که به آن (آب کشت) در واقع روشی از کشت گیاهان که با حذف خاک ، پرورش گیاه در رطوبت و آب و بستر های خنثی مثل “پرلیت ” و “کوکوپیت” انجام میشود و املاح و مواد مغذی بصورت کنترل شده به گیاه تزریق میشود. نیازهای غذایی گیاه اندازه گیری میشود و عناصر مختلف به میزان نیاز گیاه مصرف میشود. اصلی ترین ویژگی کشت هیدروپونیک،کاهش مصرف آب،کود و سم میباشد.در این روش کشت ،آبی که از زهکش خارج میشود میتوان مجدد مورد استفاده قرار داد

مزیتهای علوفه هیدروپونیک 

  • خوارک و آبرسان عالی برای حیوانات
  • بدون کود، علف کش ها یا آفت کش ها
  • مصرف کم آب؛ ایده آل برای مناطق خشک
  • اقتصادی ترین روش برای تولید کنندگان شیر، فعالیتهایی که نیاز به تاییدیه محصولات ارگانیک دارند و مناطقی که تولید علوفه یا خرید آن با مشکلات مواجه است و علوفه کمیاب یا گران است یا مناطقی که دچار خشکسالی هستند.
  • برای صاحبان حیوانات که به اهمیت رژیم غذایی حیوانات خودشان اهمیت میدهند و خوراک دام مهم است

 

تولید علوفه به روش هیدروپونیک

به طور معمول، دانه در یک کانال بلند  و مرطوب نگه داشته می­شود. در طول چند روز جوانه زده و در یک هفته یا بیشتر اندازه آن به ۱۲٫۵ تا ۲۰ سانتیمتر می­رسد. وقتی که اندازه علوفه به مقدار مورد نظر رسید از سطح خاک برش داده می­شود.

از شاخ و برگ سبز برای تغذیه حیوانات استفاده می­شود. مزایای رشد علوفه این است که نیازی به زمین بزرگ نداشته و شما می­توانید با کمترین مصرف مواد مغذی علوفه تازه را تولید کنید.

بازیابی آب همیشه بهترین روش نیست، زیرا دانه­ ها قند در آن وجود داشته و خیلی سریع آلوده می­شود. از آب آن می­توان برای اهداف دیگر نظیر تغذیه حیوانات یا آبیاری باغ و چمن استفاده کرد.

تولید علوفه به روش هیدروپونیک

این سیستم منحصر به فرد را در سه سایز مختلف میشود درست کرد.

۱ – بزرگ : عرض ۴۰ سانتی و ارتفاع ۱۲ سانتیمتری
۲ – متوسط : عرض ۳۰ سانتیمتری و ارتفاع ۱۲ سانتیمتری

۳ – کوچک : عرض ۱۵ سانتیمتری و ارتفاع ۱۰ سانتیمتری
کلیه اجناس از نوع upvc و دارای تایمر و پمپ میباشد.

مقایسه تولید علوفه در زمین و هیدروپونیک

مقایسه تولید علوفه به روش سنتی و هیدروپونیک

روش مورد استفاده برای تولید علوفه هیدروپونیک

روش تولید علوفه هیدروپونیک می‌تواند های تک و تمام اتوماتیک و یا با هزینه بسیار کم باشد. برای تولید باید اصول جوانه زنی بذر را به مدت ۷ تا ۸ روز تا رسیدن گیاه به ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر تامین کرد. سیستم اتوماتیک از چندین اتاق که با سیستم میست یا آبیاری تحت فشار مجهز است تشکیل شده است. رطوبت نسبی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد با استفاده از سیستم اسپری یا میست مورد نیاز است. چون بذرها باید مرطوب نگه داشته شوند. البته برای بازدهی بیشتر در هر منطقه بر اساس امکانات همان منطقه می‌‎‌توان روش های کم هزینه تری را راه اندازی کرد.

اندازه سینی های کشت بین ۱۸ در ۳۲٫۵ سانتی متر مربع مناسب است به طوری که بتواند بین ۱ تا ۱٫۲۵ کیلو گرم بذر را در داخل خود جای دهد و ظرفیت تحمل وزن ۵٫۵ تا ۷٫۵ کیلو گرمی علوفه تولید شده را داشته باشد. برای صرفه جویی در هزینه های تولیدی از مواد کم هزینه مانند لوله های بامبو، سینی های استفاده شده به شرط ضد عفونی شدن می‌توان استفاده کرد. سیستم تولید باید به گونه ای باشد که پمپ بتواند آب را از قسمت بازیافتی به سینی های رشد برساند. برای دانه های ذرت ۴ ساعت خیساندن قبل از کشت کافی است. در هر سینی مقدار ۱ تا ۱٫۲۵ کیلو گرم مورد نیاز است. در پایان روز هفتم تا هشتم اندازه گیاه باید ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر رسیده باشد.

 

نتایج طرح تولید علوفه هیدروپونیک:
۱) مصرف بهینه آب (کاهش بیش از ۹۹%)
۲) کاهش شدید مصرف انرژی
۳) عدم ضایعات بذر
۴) بیمه رایگان علوفه
۵) کاربرد بهینه زمین (کاهش بیش از ۹۰%)
۶) عدم تخریب مراتع
۷) مصرف بهینه سرمایه
۸) صرفه جویی در زمان (کاهش بیش از ۸۰%)
۹) افزایش کیفیت و کمیت علوفه
۱۰) استفادۀ بهینه از نیروی انسانی
۱۱) افزایش راندمان محصولات دامی (افزایش تا ۲۰%)
۱۲) تامین علوفه تازه، ارگانیک، ارزان و باکیفیت جهت انواع دام‌ها

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0
فروشگاه طرح سل
پیام از طریق واتس اپ