طرح غذای نیمه آماده

غذای نیمه آماده

طرح توليد انواع غذاهاي آماده ونيمه آماده نظيرانواع سمبوسه، پيراشكي، شامي، ناگت، برگرها، سالادها، اس پرينگ رول، پيتز ا،فلافل، كتلت ها، كوفته ها و سوخاري آماده مصرف جزو ایده های سرمایه گذاری پایدار و توجیه پذیر می باشد

بازار طرح

امروزه در عصر  جدید و ماشینی دیگر حوصله تهیه غذاهای سنتی نیست و به‌ مصرف نوع جدیدی از غذاها، معروف به غذاهای آماده یا سریع (Fast Food) روی آورده است. امروزه غذاهای‌آماده، جزء جدایی ‌ناپذیر شهر نشینی شده است. دسترسی آسان، ‌پخش گسترده و قیمت‌های پایین، نقش مهمی‌در گسترش مصرف این‌گونه غذاها ایفا می‌کند. تنوع زیاد این غذاها، به کار بردن ادویه‌های مختلف و خوش ‌بودر آن‌ها و نیز زیبا وجذاب بودن ظاهر این نوع غذاها، سبب می‌شود مصرف آن‌ها بیشتر شود. عمده دلایلی که منجر به افزایش تقاضا شده است عبارتند از:

  • استفاده از چربی فراوان
  • استفاده از ادويه‌جات خوش‌طعم‌کننده
  • کمتر بودن زمان آماده شدن غذا نسبت به انواع سنتی
  • قيمت مناسب‌تر
  • طعم‌متفاوت و گاه لذيذتر نسبت به انواع اغذيه.

 

انواع محصولات 
۱- ناگت ها
عبارت از انواع گوشت چرخ كرده و فرآوري شده كه به اشكال مختلف شكل داده شده و با نمک، ادويه، آرد سوخاري ، پوشيده و به صورت خام ،نيمه پخته، نيمه سرخ يا پخته تهيه مي شود. ناگت ها با توجه به تنوع اشكال دراندازه هاي مختلف ابتدا در بسته بندي هاي مجاز موادغذايي و سپس در كارتن بسته بندي و به صورت منجمد عرضه مي گردد. در مورد ناگت ميگو فرآورده مي بايست حتماً به صورت پخته و يا نيمه پخته تهيه گردد.
۲- محصولات ماريناد شده و قطعات گوشت قرمزسوخاري
اين محصولات از انواع گوشت تهيه شده كه پس از قطعه بندي روي آن با خمير غلات ، نمك،ادويه ها و آردسوخاري پوشيده، عمل آوري شده و نيمه سرخ يا پخته مي شوند و به صورت منجمدعرضه مي گردد.
۳- برگرهاي آماده مصرف
عبارت است از انواع گوشت چرخ و فرآوري شده و يا گياهان خوراكي در اوزان مختلف كه به اشكال مختلف قالب زده و به صورت سرخ، پخته و يا زغالي تهيه شده ابتدا در بسته بندي مجاز موادغذايي و بعد در كارتن بسته بندي و به صورت منجمد عرضه مي گردد.
۴- سمبوسه ، پيراشكی، اسپرينگ رول و محصولات مشابه
محصولي است كه از پوشش خمير و يا نان نيمه آماده بوده و مي تواند از تلفيق خمير با مغزي كه محتوي سيب زميني ، انواع گوشت پخته و فرآورده هاي گوشتي پخته، سويا، پنير پيتزا، سبزي و نمك تشكيل شده كه به صورت خام، نيمه پخته، پخته يا سرخ شده تهيه و به صورت منجمد عرضه مي گردد.
۵- كوفته
محصولي است كه از انواع گوشت چرخ شده ، پياز،غلات، سيب زميني، آرد سوخاري ،سبزيجات ، آلو، انواع مغزها،  ميوه هاي خشك، تخم مرغ ،نمك و ادويه كه بعد از آماده سازي و مخلوط كردن به اشكال مختلف به صورت خام يا پخته شده تهيه و به صورت منجمد بسته بندي مي شود.
۶- كتلت و شامی
كتلت ها محصولاتی هستند كه در فرمولاسيون آن انواع گوشت چرخ شده و سيب زمينی موجود بوده و می توان در آن از تخم مرغ، آرد غلات، آرد سوخاری، سبزيجات، نمك، ادويه اضافه نموده و سپس در اوزان و اشكال مختلف قالب زد وبه صورت خام، سرخ و يا پخته شده و به صورت منجمد عرضه گردد.
۷- شنيتسل
محصولاتي است كه در فرمولاسيون آن يك قطعه گوشت بدون استخوان آبزيان يا ماكيان به همراه آرد سوخاري،تخم مرغ، پودر تخم مرغ، ادويه، نمك ، آبليمو و آب به كار رفته و بعد از عمل آوري به صورت خام، پخته و نيمه پخته تهيه و به صورت منجمد عرضه مي گردد.
۸- فلافل
محصولي است كه در فرمولاسيون آن نخود و يا لپه بوده و مي توان از انواع گوشت، سيب زميني، تخم مرغ، پودر تخم مرغ، سير، پياز، سبزيجات معطر، ادويه و نظاير آن به نسبت هاي مشخص استفاده كرده و بعد از شكل دهي به صورت خام، نيمه سرخ و سرخ شده تهيه مي گردد و پس از بسته بندي به صورت منجمد عرضه مي گردد.
۹- جوجه كباب، ماهي كباب و چنجه كباب
اين محصولات متشكل از قطعات تازه انواع گوشت بوده كه پس از قطعه بندي مي توانند با نمك، آبليمو، آبغوره، سبزيجات، زعفران، ادويه ها و ميوه ها، روغن مايع مخلوط شده و به صورت تازه و يا منجمد عرضه مي گردد
۱۰- كوكوها
كوكوها محصولاتي هستند كه در فرمولاسيون آن مي توان از سيب زميني، سبزي ها، سويا، انواع گوشت چرخ شده، آرد غلات، آرد سوخاري، نمك و ادويه به همراه تخم مرغ استفاده نموده و سپس در اوزان و اشكال مختلف قالب زده و به صورت خام، نيمه سرخ و يا پخته شده تهيه مي شود.

مشتریان اصلی محصولات 

دانش آموزان مدارس به دليل طولانی شدن ساعت حضور بچه‌ها در مدارس، از اين نوع غذاها استفاده می‌کنند. بسياری از کارمندان ادارات نيز از مصرف کنندگان عمده اين نوع غذاها هستند. خانم های شاغل و زوج های جوان از دیگر مشتریان این محصولات می باشند.

 

شیوه تولید

آماده سازي: به كليه كارهايي كه بر روي گوشت مرغ گوشتي تازه خنك شده و يا گوشت مرغ منجمد بدون استخوان مناسب براي تهيه ناگت مرغ آماده مصرف منجمد انجام مي پذيرد ، گفته مي شود . اين كارها به ترتيب شامل : پوست گيري ، قطعه بندي كردن، استخوان گيري، شستشو ، آب چكان شدن و چرخ كردن، مي باشد. فرآوري: عبارتست از ، اختلاط گوشت تكه اي و يا چرخ شده مرغ گوشتي با مواد پركننده، اتصال دهنده وعطر وطعم دهنده، كه آماده قالب گيري مي باشد .
شكل دهي: به شكل دادن و حالت دادن گوشت مرغ فرآوري شده با استفاده از ابزار مناسب و به روش درست و بهداشتي ، گفته مي شود ، به گونه اي كه ،گوشت مزبور به صورت قطعه هاي ناگت مرغ به شكل هاي مختلف ، و به وزن و ضخامت و قطر معين ، به دست آمده باشد. پوشش دادن: به مجموعه كارهاي آرد زني، لعاب زني و سوخاري پاشي ناگت مرغ گفته مي شود .
فرآيند حرارتي: به كارهاي سرخ كردن براي تثبيت شكل و بهبود رنگ محصول و پخت با بخار براي انجام كامل پخت محصول، كه آن را آماده مصرف مينمايد ، گفته مي شود .
انجماد: كاهش دادن سريع دماي محصول با استفاده از تجهيزات سرما زاي مناسب است ، به نحوي كه ، دماي عمقي محصول به منهاي ۱۰ درجه سلسيوس رسيده باشد .

بسته بندی: گذاشتن محصول پخته و منجمد شده ناگت مرغ آماده مصرف در پوشش ها و گنجايه هاي مناسب ، داراي ويژگي ها و شرايط لازم براي حفظ كيفيت و سلامت محصول آماده مصرف ، مي باشد .

 

حداقل تجهیزات مورد نیاز

حداقل تجهيزات مورد نياز براي توليد و توزيع انواع ناگت, برگرهاي آماده مصرف ومنجمد، گوشت مغزدار ( كوردن بلو)، ماريناد و قطعات گوشت قرمز سوخاري عبارتند از:

 

  1. بالابر مكانيكی (در صورت نياز)
  2. چرخ گوشت ( چرخكن اتوماتيك)( Automatic Grinder )
  3. ترازو (Scale)
  4. دستگاه مخلوط كن (Mixer Blender )
  5. ماساژور گوشت (Tumbler)
  6. ترولی استيل حمل و نقل (Stainless Steel Trolly )
  7. دستگاه فرم دهنده محصول (Forming & Portioning Machine )
  8. آرد زنی اوليه (preducer)
  9. ماشين لعاب زني ( Battering Machine )
  10. مخلوط كن سس
  11. ماشين پودر سوخاري پاش(Breading Machine )
  12. دستگاه سرخ كن( Frying Unit)
  13. سيستم پخت (Hot Air Oven)
  14. نوار نقاله خنك كننده داراي فن (Cooling Conveyor)
  15. دستگاه انجماد سريع (IQF)
  16. نوار نقاله استيل (Transport Conveyor)
  17. ميز چرخان (Rotating Table)
  18. دستگاه چاپگر و برچسب زن و دستگاه بسته بندي مناسب
  19. ماشين هاي سرد خانه دار با دماي -۱۸ °C

 

*جهت تهیه طرح توجیهی برای اخذ مجوز و وام بانکی  با ما در تماس باشید*  

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0
فروشگاه طرح سل
پیام از طریق واتس اپ