طرح پرورش قارچ گانودرما

پرورش قارچ گانودرما

پرورش قارچ گانودرما

پرورش قارچ گانودرما یکی از شغل های که می توان به عنوان در آمد جدید در پارکینگ یا سوله یا هر مکان اضافی پرورش داد

قارچ گانودرما از جمله قارچ هایی که بخاطر مزایای دارویی دارای اهمیت زیادی بوده و شرایط کشت و پرورش آن هم در کشور ما به خوبی امکان پذیر است. بنابراین می توان به عنوان شغل دوم و یا روشی جهت کسب درآمد در خانه به آن نگاه کرد.

قارچ بو و طعم دلپذیری نداشته و خام آن قابل مصرف نیست. در کشورهای مختلف به غیر از چین ژاپن و کره این قارچ به صورت ترکیب با سایر مواد غذایی یا به صورت دم کرده با سایر نوشیدنی‏ ها به خصوص قهوه مورد استفاده قرار می‏گیرد. محصولات تجاری قارچ گانودرما به صورت‏ های مختلفی مانند پودر، مکمل غذایی و چای تولید می‏شود. از قسمت‏ های میسلیوم ، اسپور و میوه قارچ گانودرما برای تولید محصولات تجاری استفاده می‏شود.

قارچ گانودرما نوعی قارچ دارویی است که دارای اثرات ضد تومور، ضد التهابی، سیستم ایمنی، آنتی‏ اکسیدان و دیگر صفات بیولوژیکی است که به عنوان داروی گیاهی برای مبارزه با انواع بیماری ها استفاده می‏شود. علاوه بر این، قارچ گانودرما در   مشارکت با برخی فعالیت ‏های بدن به بهبود  سلامت افراد کمک می‏کند و فعالیت‏ هایی نظیر کنترل سطح قند خون، مدولاسیون سیستم ایمنی بدن، توانایی جلوگیری از آسیب به کبد (hepatoprotection) و باکتریوستاز .

مطالعات اخیر در مورد قارچ گانودرما فعالیت های بیولوژیکی زیادی را در میان انواع مختلف  قارچ اشاره  کرده است، فعالیت‏ هایی از جمله اثرات ضد تومور، ضد التهاب، hepatoprotection، ضد میکروبی، کاهش فشار خون، ضد دیابت و اثرات hypolipodemic (گروه مختلفی از داروها که در درمان میزان بالای چربی ها مانند کلسترول استفاده می شود) .

 

کاشت قارچ گانودرما 

قارچ های گانودرما لوسیدوم با شرایط آب و هوایی ایران سازگار هستند و در صورت فراهم کردن شرایط مناسب رشد (دمای محیط، مواد غذایی، اکسیژن مناسب، غلظت یون کلسیم و غیره) قادر به رشد در محیط‏ های کوچک بوده و بنابراین امکان درآمدزایی از پرورش این قارچ وجود دارد. از نظر شرایط آب و هوایی برای رشد این قارچ تابستان بدلیل داشتن دمای بالا فصل مناسبی برای پرورش قارچ گانودرما است. روش‏های متنوعی برای کشت قارچ گانودرما بررسی شده است و در بین آن ها استفاده از میسلیوم های اولیه و بارور شده قارچ در کیفیت پرورش آن موثرتر بوده است.

پرورش قارچ گانودرما

پرورش قارچ گانودرما

برای کاشت قارچ گانودرما در ابتدا بایدکیسه هایی (۱۸ در ۲۵ سانتی‏متر) پر از کاه بهداشتی و تمیز (پلی پروپیلن) تهیه کنید. استریل بودن کاه باعث جلوگیری از بروز بیماری‏ها و رشد ترکیبات سمی در محیط کشت می‏شود. به جای استفاده از کاه برای کاشت قارچ می توان درون کیسه ها از خاک اره به علاوه ۱۰% سبوس برنج و ۳% آهک استفاده کرد. در زمان اضافه کردن سبوس به محتویات کیسه باید به میزان رطوبت آن توجه داشته باشیم زیرا که رطوبت برای رشد این قارچ ضروری است.

علاوه بر سبوس گندم باید کلسیم فسفات و کلسیم کربنات هم به آن افزوده شود. در طول پرورش قارچ کیسه‏ ها در تاریکی و در دمای ۲۵ درجه سانتی‏گراد نگه‏داری می‏شوند و سپس به اتاق کشت با دمای ۲۵ تا ۳۲ درجه سانتی‏گراد (همراه با دی‏ اکسید کربن بالا)، رطوبت بین ۸۵ تا ۹۵ درصد و روشنایی ۲۵۰ تا ۳۵۰ لوکس (واحد اندازه ‏گیری روشنایی) قرار داده می‏شوند. آب باید هر روز ۴ تا ۵ مرتبه به محیط کشت اسپری شود. هوادهی مناسب برای جوانه زدن قارچ ضروری است.

 

پرورش قارچ گانودرما

حضور آفات در محیط کشت:

در زمان رشد قارچ ممکن است با کپک‏ ها از جمله نوروسپورا و تریکودرما مواجه شویم که محیط کشت قارچ را آلوده می‏کنند. دلیل حضور این آفات، نفوذ عوامل آلودگی به درون کیسه‏ ها به دلیل استریل نکردن کیسه‏ ها و یا بذرپاشی غیر استاندارد است که باید به آن بسیار توجه ویژه کرد.

استریل و بهداشتی کردن محیط کشت

از اتوکلاو برای استریل کردن کیسه ‏ها استفاده میکنند. به همین منظور کیسه‏ های حاوی محیط کشت را به مدت دو ساعت در فشار ۲۲ اتمسفر و فشار کم و حرارت ۹۵ تا ۱۰۰قرار می‏دهند.

 

پرورش قارچ گانودرما

کاشت بذر قارچ

پس از خنک کردن کیسه‏ ها زمان بذرپاشی قارچ همراه با دانه‏ های گندم میرسد. این مرحله به­ صورت کاملا بهداشتی و با استفاده از هود بر روی کیسه‌ها انجام می‌گیرد. محل کشت این قارچ باید کاملا تاریک و دمای محیط کشت ۲۸ الی ۳۵ سانتی گراد و با دی اکسید کربن بالا باشد. ریسه‏ های قارچ شامل جلینه، میسلیوم، نخینه‌های قارچ بعد از گذشت سه تا چهار روز در کیسه‏ ها قابل مشاهده می‏شوند. زمان برداشتن و باز­ کردن درب کیسه‌ها بسیار مهم و حساس است.

زمانی که ریسه­‌ها نیمی از کیسه را گرفته‌­اند (نه بیشتر و نه کم­تر) مناسب­ترین موقع است. وقتی این اتفاق صورت گرفت، قسمت بالای کیسه بریده می شود تا نتیجه بهتری صورت گیرد. سپس کیسه ­ها به سالن تولید منتقل و بر روی قفسه ­ها قرار می‌گیرند. در این شرایط رطوبت باید ۸۵% الی ۹۵% باشد و آب ۴ تا ۵ بار در روز اسپری شود. یک تا دو هفته زمان می‌برد تا قارچ ها ظاهر گردند.

برداشت قارچ‏ ها

وقتی کلاه قارچ زرد رنگ تشکیل شد،نشان دهنده آن است که باید رطوبت کاهش یافته و باید هوای تازه به درون کیسه ‏ها وارد شود. وقتی که کلاهک قارچ ‏ها کاملا شکل گرفت، زرد شدن لبه‏ های آنها نشان دهنده کاهش دما به زیر ۲۵ درجه سانتی‏گراد است . زمانیکه کلاهک قارچ به رنگ قرمز نمایان شد نشان دهنده کامل شدن دوره رشد و زمان برداشت است. بعد از آنکه قارچ‏ ها را برداشت کردیم. برای رشد مجدد آن‏ها وضعیت محل نگهداری را به حالت اولیه بر می‏گردانیم.

رشد قارچ گانودرما کند صورت می‏گیرد. زمان رشد تا برداشت قارچ گانودرما حدودا ۱ ماه به طول می‏انجامد. این نوع قارچ‏ها بعد از برداشت خشک می‏شوند. قارچ‏ ها پس از برداشت ، شستشو داده می‏شوند و در دمای پایین (۵۰ درجه سانتی‏گراد) خشک می‏شود در اتاقک‏ های خشک‏ کن ترجیحا در دمای ۳۵ درجه سانتی گراد رطوبت آن ها گرفته می‏شود. قارچ گانودرما ماده خشک بسیار زیادی دارد.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0
فروشگاه طرح سل
پیام از طریق واتس اپ