طرح توجیهی احداث باغ زیتون (word,pdf) ویرایش سال ۱۴۰۳

طرح توجیهی باغ زیتون (word,pdf) ویرایش سال جدید

زیتون خامتن۱۰۰
هزینه های ثابت و قبل از بهره برداری۸٫۵۰۰
سرمایه درگردش طرح۱٫۰۰۰
جمع سرمایه گذاری طرح۹٫۵۰۰
فروش سالیانه۹٫۶۰۰
هزینه سالیانه۶٫۷۳۴
سود  ناویژه سالیانه۲٫۸۶۶
درصد فروش در نقطه سربسر۳۰%
نرخ بازدهی سرمایه۳۴%
دوره بازگشت سرمایه۳

احداث باغ زیتون

 

کاشت زیتون  در طرح توجیهی احداث باغ زیتون

زيتون با اقليم مديترانه اي سازگار است. زيتون در مناطقي بهترين عملكرد را خواهد داشت كه داراي زمستان هايي معتدل و تابستان هايي گرم و خشك و طولاني باشند. زيتون به يخبندان هاي شديد حساس است اما اين دما در دوران رشد گياه فرق مي كند، گياهان جوان تا ۹- درجه سانتيگراد و درختان مسن تر تا ۱۲ – درجه سانتيگراد را تحمل مي كنند.

زيتون در مناطقي با بارندگي ساليانه بين ۵۰۰ تا ۸۰۰ ميلي متر بخوبي رشد و نمو كرده و محصول قابل قبولي توليد مي كند. مقدار رطوبت زياد حمله بيماري هاي قارچي و باكتريايي را فراهم مي كند به همين علت بايد از كاشت آن در كنار دريا خودداري نمود.

بارش تگرگ باعث زخمي شدن شاخه ها و سرشاخه هاي درختان مي شود. وزش باد ملايم براي درختان زيتون مفيد است، زيرا گرده افشاني زيتون با باد انجام مي شود.

 

خاك

خاك قليايي مي باشد و از خاكهاي سنگين هوموس دار،آبدار و اراضي PH درخت زيتون نيازمند خاك عميق رسي – شني ، قابل نفوذ و آهك دار با داراي سطح ايستايي بالاي آب كه حالت غرقابي ايجاد مي نمايد گريزان است و نسبت به شوري خاك مقاومت نسبي دارد. بهترين خاك براي كشت زيتون ، خاكهاي لومي و رسوبي كنار رودخانه ها و اراضي داراي زهكشي خوب مي باشد.

 

 ازدياد درخت زيتون

ازدياد درخت زيتون از طرق مختلف صورت مي گيرد مانند كاشت هسته ، قلمه، خوابانيدن شاخه و پيوند بذري.

از ميان طرق مختلف تكثير، بيشتر از كاشت هسته براي تهيه پايه و پيوند و قلمه خشبي و يا نيمه خشبي استفاده مي كنند.

 

الگوی کاشت زیتون

طرح کاشت درختان زیتون به سیستم کاشتی که در باغ اعمال خواهد شد (سیستم های کاشت متراکم و یا غیر متراکم) بستگی دارد. برای کشت‌های متراکم، خاک‌های حاصلخیز و آبیاری یا بارندگی کافی مورد نیاز است در حالیکه برای کشت‌های غیر متراکم وجود این عوامل ضرورت چندانی ندارد. در طول سالیان متمادی درختان زیتون به فواصل ۱۰متر در ۱۰ متر و یا حتی بیشتر کاشته می‌شد. با این فاصله کاشت تعداد محدودی درخت در هر هکتار کشت می‌شود. (حدود ۱۰۰ درخت در هکتار). در مناطقی که دارای دوره‌های طولانی خشکی هستند، این چنین فاصله گذاری بین درختان، درخت را قادر می‌سازد تا از تمام آب موجود بهره برداری کند. با وجود این در مناطقی که اقلیم آن خیلی خشک نیست و قابلیت نگهداری آب خاک خوب است، فواصل کاشت ذکر شده بسیار زیاد به نظر می رسد.

 

 به طور کلی دو الگوی عمده کاشت وجود دارد:

 ▪ روش سنتی که درختان به فواصل ۷×۷، ۸×۶ ، ۸×۸ و یا حتی ۱۰×۱۰ متر کشت می‌شوند

 

▪ کشت متراکم که درختان با فواصل ۶×۵ یا ۶×۶ کشت می‌شوند.

 در طول دهه گذشته یک سیستم جدید در کشت زیتون آزمایش شده است. این روش سیستم باغ‌های فوق متراکم (High-Density) است که حدود ۱۸۰۰-۱۵۰۰ درخت در هکتار کاشته می‌شود. هدف عمده این سیستم کاهش هزینه‌های برداشت است که در باغ‌های سنتی زیتون حدود ۵۰-۴۰% کل هزینه تولید زیتون را به خود اختصاص می‌دهد.

 

 

   ضوابط كاشت:

*    آماده سازي زمين

–       مصرف ۴۰ تا ۶۰ تن در هكتار كود دامي كاملا پوسيده.

–       وجود حالت ماندآبي براي زيتون كشنده بوده و مي بايست در صورت وجود اين مشكل با احداث زهكشهاي مناسب نسبت به رفع آن قدام نمود.

 

–       از بين بردن لايه سخت يا هارد پن با زير شكني

*    طراحي سيستم  و فواصل كاشت

–       سيستم كاشت مستطيل

–       فاصله بين رديفها ۴-۳ متر و فاصله بين درختان ۱٫۸-۱ متر

–       تعداد درخت در حدود ۱۶۰۰ تا ۲۹۰۰ اصله در هكتار

 

*    حفر كانال كاشت

–       حفر كانال به عرض ۹۰-۵۰ سانتيمتر و عمق ۸۰-۶۰ سانتيمتر (بسته به ضخامت خاك زراعي و خصوصيات فيزيكي و شيميايي خاك

 

*    غني سازي بستر كاشت

–       با توجه به نتايج آزمايشات مواد غذايي خاك

 

*    زمان كاشت

–       در اين نوع باغات كاشت نهالها در زمين در تمام ماههاي سال به غير از مرداد، شهريور، آذر و ديماه امكانپذير مي باشد.

 

*    قيم و سيستم داربست

–       قيم ها (بامبو يا ميله فلزي) با يك سيم مفتولي به يكديگر متصل شده و در انتهاي رديف با يك ديرك چوبي يا فلزي و با سنگ يا سيمان محكم مي شوند.

 

*    هرس و تربيت:

–       ارقام مورد استفاده در سيستم كشت بسيار متراكم باغهاي زيتون مي بايست به شيوه محور مركزي تربيت شوند. نهالها هنگام كاشت سربرداري نشده و پس از كاشت در هر ۳۰ سانتيمتر به قيم گره زده مي شوند و اجازه رشد تا بالاي قيم داده مي شود تا در نهايت درخت بصورت محور مركزي درآيد. تاج درختان بايد طوري تربيت شود كه در پايين ۰٫۶ متر با زمين فاصله داشته و ارتفاع آن از ۲٫۱ متر بيشتر نشود. همچنين در اين نوع سيستم تربيت نبايد اجازه رشد زياد به شاخه هاي جانبي داده شود و در درختان داراي سن بيش از سه سال شاخه هاي جانبي پر رشد بوسيله دست يا ماشين سربرداري شوند. همچنين در درختان بالغ شاخه هاي جانبي با سن بيش از سه سال بايد پس از بازديد بوسيله دست از نزديك تنه اصلي قطه شوند. در سالهاي اوليه رشد معمولا كار خاصي انجام نمي شود. پس از سال دوم شاخه هاي قطور و پاجوشها در اواسط تابستان كه سرعت رشد كمتر است، براي نفوذ بهتر نور و جلوگيري از رقابت حذف مي شوند.

 

*    برداشت و فرآوري:

–       يكي از بزرگترين مزاياي سيستم كاشت بسيار متراكم باغات زيتون امكان برداشت مكانيزه ميوه مي باشد. برداشت بوسيله ماشينهاي مخصوص و بصورت كاملا مكانيزه انجام مي شود. در اين روش زمان برداشت بسيار كوتاه شده و در هزينه كارگري براي برداشت صرفه جويي مي شود و از ريزش زيتون روي زمين جلوگيري مي شود.

 

اشتغال‌زایی با کشت زیتون

از ۲۴ سال گذشته توسعه صنعتی زیتون در کشور آغاز شده و تحولات خوبی در بخش خصوصی نیز صورت گرفته است. ایجاد یک شغل در صنایع دیگر به ۳۰۰تا ۴۰۰‌میلیون سرمایه‌گذاری نیاز دارد، در حالی که در ۵/۲هکتار باغ زیتون در یک سال بر مبنای علمی می‌توان حداقل ۲۰ تن زیتون برداشت کرد.

میزان مصرف آب این محصول  در طرح توجیهی احداث باغ زیتون با تاکید به اینکه افزایش بهره‌وری در آب میان توسعه زیتون را افزایش می‌دهد، در یک مترمکعب آب، سه کیلو زیتون برداشت می‌شود و فروش هر کیلو زیتون برای کشاورز در بازار برابر با ۷۵۰۰تومان است، البته در حال حاضر در کشور محصولاتی تولید می‌شود که حداقل درآمد را با میزان مصرف آب ندارد. او با بیان اینکه در بخش زنجیره تولید گام‌های زیادی از دنیا عقب نیستیم، ۳۵‌هزار خانوار در کشور وجود دارد که از طریق زیتون ارتزاق می‌کند. این به معنی آن است که متوسط سرانه هر خانواری ۵/۲ تا سه هکتار باغ زیتون است؛ در این میان ۳۲ کارخانه فراوری و ۸۰ کارخانه مرتبط با شورکردن و بسته‌بندی این محصولات نیز وجود دارد. سرانه برداشت در کشور کم است و سطح زیادی از باغات ما قدیمی و سنتی است. همین مساله سبب شده تا میزان برداشت کاهش یابد.

 

سرفصل های طرح توجیهی نوشته شده ویرایش امسال:
بررسی و معرفی طرح
زمین
محوطه سازی
ساختمان سازی
ماشین آلات و تجهیزات (مشخصات فنی آنها )
شرح مختصری از دانش فنی و روش تولید محصولات
تاسیسات عمومی و تجهیزات با مشخصات فنی آنها
وسایل حمل و نقل داخل و خارج
مواد اولیه و بسته بندی
آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی
برآورد هزینه ثابت
هزینه های سرمایه ای
هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
برآورد هزینه استهلاک پس از اجرا
هزینه تولید سالیانه
قیمت تمام شده هر واحد
قیمت فروش محصولات
محاسبه نقطه سر به سر
درصد فروش در نقطه سربه سر
سود و زیان
ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن
ارزش افزوده نا خالص
ارزش افزوده خالص
نسبت افزوده ناخالص به فروش
نسبت افزوده خالص به فروش
نسبت افزوده خالص به سرمایه گذاری کل
سرمایه ثابت سرانه
سرمایه ثابت سرانه
کل سرمایه گذاری سرانه
نرخ بازدهی سرمایه
دوره برگشت سرمایه

 

 

*جهت تهیه  طرح توجیهی احداث باغ زیتون  برای اخذ مجوز و وام بانکی  با ما در تماس باشید* مهندس امینی ۰۹۳۳۹۵۶۴۵۳۰ 


** در صورت وجود هر نوع مشکل در دانلود هر یک از فایل ها از طریق تلگرام یا واتس آپ به شماره ۰۹۳۳۹۵۶۴۵۳۰ اطلاع و فایل را دریافت فرمایید.**

طرح توجیهی باغ زیتون (word,pdf) ویرایش سال جدید زیتون خام تن ۱۰۰ هزینه های ثابت و قبل از بهره برداری ۸٫۵۰۰ سرمایه درگردش طرح ۱٫۰۰۰ جمع سرمایه گذاری طرح ۹٫۵۰۰ فروش سالیانه ۹٫۶۰۰ هزینه سالیانه ۶٫۷۳۴ سود  ناویژه سالیانه ۲٫۸۶۶ درصد فروش در نقطه سربسر ۳۰% نرخ بازدهی سرمایه ۳۴% دوره بازگشت سرمایه ۳ احداث باغ زیتون   کاشت زیتون  در طرح توجیهی احداث باغ زیتون زيتون با اقليم مديترانه اي سازگار است. زيتون در مناطقي بهترين عملكرد را خواهد داشت كه داراي زمستان هايي معتدل و تابستان هايي گرم و خشك و طولاني باشند. زيتون به يخبندان هاي شديد حساس است اما اين دما در دوران رشد گياه فرق مي كند، گياهان جوان تا ۹- درجه سانتيگراد و درختان مسن تر تا ۱۲ - درجه سانتيگراد را تحمل مي كنند. زيتون در مناطقي با بارندگي ساليانه بين ۵۰۰ تا ۸۰۰ ميلي متر بخوبي رشد و نمو كرده و محصول قابل قبولي توليد مي كند. مقدار رطوبت زياد حمله بيماري هاي قارچي و باكتريايي را فراهم مي كند به همين علت بايد از كاشت آن در كنار دريا خودداري نمود. بارش تگرگ باعث زخمي شدن شاخه ها و سرشاخه هاي درختان مي شود. وزش باد ملايم براي درختان زيتون مفيد است، زيرا گرده افشاني زيتون با باد انجام مي شود.   خاك خاك قليايي مي باشد و از خاكهاي سنگين هوموس دار،آبدار و اراضي PH درخت زيتون نيازمند خاك عميق رسي - شني ، قابل نفوذ و آهك دار با داراي سطح ايستايي بالاي آب كه حالت غرقابي ايجاد مي نمايد گريزان است و نسبت به شوري خاك مقاومت نسبي دارد. بهترين خاك براي كشت زيتون ، خاكهاي لومي و رسوبي كنار رودخانه ها و اراضي داراي زهكشي خوب مي باشد.    ازدياد درخت زيتون ازدياد درخت زيتون از طرق مختلف صورت مي گيرد مانند كاشت هسته ، قلمه، خوابانيدن شاخه و پيوند بذري. از ميان طرق مختلف تكثير، بيشتر از كاشت هسته براي تهيه پايه و پيوند و قلمه خشبي و يا نيمه خشبي استفاده مي كنند.   الگوی کاشت زیتون طرح کاشت درختان زیتون به سیستم کاشتی که در باغ اعمال خواهد شد (سیستم های کاشت متراکم و یا غیر متراکم) بستگی دارد. برای کشت‌های متراکم، خاک‌های حاصلخیز و آبیاری یا بارندگی کافی مورد نیاز است در حالیکه برای کشت‌های غیر متراکم وجود این عوامل ضرورت چندانی ندارد. در طول سالیان متمادی درختان زیتون به فواصل ۱۰متر در ۱۰ متر و یا حتی بیشتر کاشته می‌شد. با این فاصله کاشت تعداد محدودی درخت در هر هکتار کشت می‌شود. (حدود ۱۰۰ درخت در هکتار). در مناطقی که دارای دوره‌های طولانی خشکی هستند، این چنین فاصله گذاری بین درختان، درخت را قادر می‌سازد تا از تمام آب موجود بهره برداری کند. با وجود این در مناطقی که اقلیم آن خیلی خشک نیست و قابلیت نگهداری آب خاک خوب است، فواصل کاشت ذکر شده بسیار زیاد به نظر می رسد.    به طور کلی دو الگوی عمده کاشت وجود دارد:  ▪ روش سنتی که درختان به فواصل ۷×۷، ۸×۶ ، ۸×۸ و یا حتی ۱۰×۱۰ متر کشت می‌شوند   ▪ کشت متراکم…

امتیاز

امتیاز کل

با امتیاز دادن ما رو در جهت بهبود مطالب یاری فرمایید

امتیاز کاربران: ۴٫۲۴ ( ۴ رای)
۰ bigtheme
مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

  1. طرح توجیهی احداث باغ زیتون (word,pdf) ویرایش سال ۱۴۰۱ استفاده کردم برا مجوز از جهاد کشاورزی

    ممنونم

0