طرح توجیهی کاشت درخت پالونیا (پائولونیا) (word,pdf) سال ۱۴۰۳

طرح توجیهی کاشت درخت پالونیا (پائولونیا) (word,pdf) ویرایش سال جدید

 عنوان فعاليت:برداشت چوب درخت  پائولینا متر مکعب
 ظرفيت :۶۲۵ متر مکعب 
زمین ۱هکتار
 سرمايه ثابت طرح :۵۲۰۰میلیون ریال
 سرمايه گذاري کل طرح :۵۵۰۰میلیون ریال
 قطه سربه سر جاری  :۱۸درصد
 مدت برگشت سرمايه :۵سال با احتساب زمان کاشت
 نرخ بازدهي سرمايه :۳۶درصد

پالونیا Paulownia

 پالونیا (پائولونیا) سریع الرشد ترین درختان جهان که چوب آن در ایران و تجارت جهانی بسیار پرکاربرد و  با سرمایه گذاری بر روی آن می توان درآمد دلاری بالا بدست آورد. فرایند کاشت، نگهداری و برداشت پالونیا  همانند دیگر درختان آسان و بدون هیچ رنج و زحمت است. این کسب و کار را میتوان با حداقل سرمایه شروع کرد و در برداشت اول “سال پنجم” حدود ۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان سود کرد.

طرح توجیهی کاشت درخت پالونیا

پالونیا دارای پوست خاکستری، قهوه ائی یا سیاه است که بر روی پوست آن در درختهای جوان عدسکهایی وجود دارد. شاخه های جوان از کرکهای غده ای پوشیده شده اند و رشد شاخه ها بصورت انشعابات دوشاخه ای کاذب است .
این درختان سریع الرشد پالونیا تحت شرایط مناسب در سن پنج تا شش سالگی به سن بهره برداری میرسند . در مقایسه با سایر درختان سریع الرشد مانند صنوبر، پالونیا دارای رشد شدیدتری در چند سال اول زندگی است. طی بررسیهای بعمل آمده چوب پالونیا کیفیت لازم را جهت تولیدات چوبی و خمیر کاغذ داراست . استفاده از این درختان در زراعت چوب، ﻧﻬا لکاری در زمینهای آشاورزی، جنگلهای مخروبه و یا سوخته، در دوره کوتاهی موجب افزایش حجم چوب تولیدی در هکتار شده و کمبود چوب مصرفی صنایع را جبران خواهد نمود.
پالونیا یا درخت نوروز، درخت تند رشد با چوب بسیار سبک که مصارف زیادی در صنایع چوب و کاغذ دارد. مبلمان، مداد سازی، پارکت، کابینت و دراور، جعبه سازی، کبریت سازی، کاغذ سازی، ساخت وسائل موسیقی جعبه دار، وسائل ورزشی نظیر تخته شنا و اسکی، میز و راکت های ورزشی، خلال دندان و چوب بستنی و آپوستانک پزشکان، صنایع هوا و فضا نظیر صنایع هوا پیما سازی، و ده ها مصارف دیگر….علاوه‌بر چوب بسیار مرغوب پائولونیا(که تنها در مدت ۵ سال به مقدار قابل توجه یک مترمکعب می‌رسد)، محصولات جانبی دیگری از جمله برگ و پوست درخت جهت تولید خاکِ برگ و خوراک دام و همچنین شهد گل‌های پائولونیا جهت تولید عسل، می‌توان از این درخت استخراج نمود

فصل کاشت نهال طرح توجیهی درخت پالونیا (پائولونیا) 

اصولاً فصل کاشت نهال قبل از زمستان انجام می‌شود زیرا فرایند ریشه‌زایی در اوایل زمستان شروع می‌شود به همین دلیل نهال هایی که در فصل تابستان و پاییز خریداری می شوند ریشه کوتاهی دارند زیرا در فصل پاییز، تابستان و بهار ممکن است رشد ریشه‌ای متوسط و کمی داشته باشید اما در فصل زمستان سرعت ریشه‌زایی بسیار افزایش می‌یابد. پس پیشنهاد می‌شود در شهرهای سردسیر به دلیل سردی هوا در فصل پاییز و در نقاط گرمسیر و جنوبی کشور از اوایل فصل زمستان شروع به کاشت شود.

مراحل کاشت نهال پائولونیا  طرح توجیهی درخت پالونیا (پائولونیا) 

 کاشت نهال پائولونیا چندین مرحله دارد .

۱/گودبرداری

گودبرداری را می‌توانید به‌وسیله بیل یا مته‌های مخصوص گودبرداری ایجاد کنید، عمق گودبرداری نیز با توجه به سن نهال مشخص می‌شود و هرچه نهال سن کمتری داشته باشد عمق کمتر و هرچه سن آن‌ها بیشتر باشد باید عمق آن را بیشتر کنیم، برای راهنمایی دقیق‌تر عمق چاله می‌توانید از شخصی که نهال‌ها را از آن خریداری کرده‌اید کمک بگیرید.

۲/تراکم در کاشت

در مناطق شمال کشور که آب‌وهوای مناسب و خاکی بهتر برای رشد دارد می‌توانید آن‌ها را نزدیک به همدیگر کشت کنید اما در مناطق جنوبی فاصله باید بیشتر شود. “تراکم استانداردی که متخصصان این حوزه توصیه می کنند فاصله هر درخت با درخت دیگر ۴ متر در ۴ متر می باشد”

۳/جنس خاک

بهترین خاک برای کاشت: شنی، خشک، کمترین تخلخل و سبک می‌باشند. خاک‌های نامناسب برای کاشت: خاکی که دارای تخلخل زیادی است، جنس آن رس است، شوری زیادی دارد، جنس خاک سنگین است.

۴/زمان کاشت

زمان کاشت درخت پائولونیا باید در اوایل فصل بهار در مناطق سردسیر و شمال کشور انجام شود و زمان کاشت در جنوب کشور نیز در اوایل پاییز است.

در جنوب کشور در فصل پاییز قبل از فرا رسیدن فصل سرما و در مناطق سردسیر شمالی کشور نیز باید پس از یخبندان و در آب‌وهوایی متعادل و بدون بارش انجام گیرد زیرا نهال یا قلمه باید حداقل دو تا سه هفته در خاک بماند تا خود را با شرایط محیط تطبیق دهد ازاین‌رو برای آمادگی کامل نهال‌ها، کاشت باید قبل از فرارسیدن سرما در جنوب انجام گیرد.

۵/نحوه کاشت نهال

برای کاشت ابتدا باید چاله‌ای را حفر کنیم و کمی خاک نرم در کف آن بریزید سپس مقداری کود (حیوانی) را با خاک قاطى کنید و پس از گذاشتن نهال، کودهای قاطى شده با خاک را در اطراف آن بریزید به‌طوری‌که کاملاً ریشه‌ها را پوشش دهد. بعد ازانجام این کار به‌آرامی خاک اطراف نهال را با دست فشار دهید تا خاک اطراف آن محکم شود.

۶/آبیاری

بعد از کاشت باید حتماً آن را آبیاری کنید و پروسه آبیاری نهال باید تا یک سال اول بسته به شرایط اقلیمی به‌صورت منظم انجام شود. (برای آسان‌سازی و بهینه‌سازی مصرف آب می‌توانید از روش آبیاری قطره‌ای استفاده کنید)

کاشت پالونیا با محصولات کشاورزی در طرح توجیهی درخت پالونیا (پائولونیا) 

 

یکی از ویژگی‌های خوب درخت پالونیا این است که بصورت تلفیقی نیز می‌توان آن را کشت کرد و در این سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌توان با کاشت محصولات کشاورزی کوتاه‌مدت، منبع درآمد جانبی ایجاد کرد.

 درخت پالونیا

سودآوری درخت پالونیا مربوط به فروش چوب آن است و پس از مدت ۵ سال می‌توان با فروش چوب آن به قیمتی چندین برابر به نسبت هزینه‌های انجام‌شده سودآوری فوق العاده ای به ارزش ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدست آورد.

طرح توجیهی اقتصادی کاشت پائولونیا:

علاوه‌بر چوب بسیار مرغوب پائولونیا(که تنها در مدت ۴-۸ سال به مقدار قابل توجه یک مترمکعب می‌رسد که این میزان در گونه های مختلف متفاوت میباشد)، محصولات جانبی دیگری از جمله برگ و پوست درخت جهت تولید خاکِ برگ و خوراک دام و همچنین شهد گل‌های پائولونیا جهت تولید عسل، می‌توان از این درخت استخراج نمود. توضیحاتی در رابطه با این موارد در ذیل آمده است.

صرفه‌های اقتصادی پائولونیا:

طبق آمارهای رسمی، سالانه ۸ میلیون مترمکعب چوب برای استفاده در صنایع کل کشور نیاز است. حجم نسبتا بالایی از این مقدار با برداشت‌های غیرقانونی از منابع جنگلی کشور، تامین می‌شود. ادامه این روند منجر به نابودی جنگل‌های کشور طی ۱۵ سال آینده خواهد شد. باید در نظر داشت هیچ یک از طرح های کشت چوب صنوبر (با توجه به بازدهی حداقلی در طی ۷ تا ۱۰ سال) تامین‌کننده این نیاز نمی‌باشد، همچنین واردات چوب نیز به علت هزینه بالا و خروج ارز منطقی نیست.

راه‌حل این مشکل کشت پائولونیا هیبرید تری‌پلوئید است. بارزترین صرفه‌ی اقتصادی کشت و زراعت پائولونیا هیبرید تری‌پلوئید، بازدهی زودهنگام این درخت به‌منظور تولید چوب است، چراکه پائولونیا هیبرید تری‌پلوئید در مدت ۳-۴ سال یعنی دو برابر سرعت رشد دیگر گونه‌های هیبریدی پائولونیا به میزان مطلوبی رشد می‌کند. افزایش رشد حجمی هر درخت در کاشت صنعتی سالانه ۰٫۳ مترمکعب بوده و در سن ۳ الی ۴ سالگی با قطری حدود ۳۵ الی ۴۰ سانتی‌متر به سن بهره‌برداری می‌رسد و حدودا ۱ مترمکعب چوب می‌دهد که این فقط با واریته استراتژیک تریپیلوئید امکان پذیر میباشد.

نسبت به زمان برش و هدف از کشت، تعداد نهال کاشته‌شده در هکتار متغیر است. در هر هکتار می‌توان از ۶۰۰ تا ۳۴۰۰ نهال کشت کرد. به‌طور مثال با هدف تولید ذغال و بایومس تعداد ۲۵۰۰ الی ۳۴۰۰ نهال با برش سه ساله در هکتار کاشته می‌شود.  تعداد ۶۰۰ عدد با برش ۴ساله و با برش ۸ ساله   ۸۰۰  نهال و در برش ۳/۵ تا ۴ ساله گونه تری‌پلوئید، تعداد ۶۲۵ نهال قابل کشت است.

محصولات جانبی طرح توجیهی کاشت درخت پالونیا

عسل: می‌توان با استفاده از شهد گل‌های این درخت در ۱ هکتار ۲۴۰ کیلو عسل پائولونیا تولید کرد.

کود برگ:  کود برگ به‌وسیله شکوفه‌ها و ریزش برگ‌های آن روی زمین
علوفه: برگ‌های این درخت به دلیل وجود مواد پروتئینی برای استفاده در مزارع دامداری جهت پرواربندی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربردهای چوب پالونیا

چوب و تنه این درخت در صنایع تجاری مانند ساخت مبلمان، تخته لایه، کبریت، کاغذ، کارتن، هواپیما، ادوات موسیقی استفاده می‌شود. همچنین از برگ‌ها و گل‌های پالونیا در تولید کمپوست و تغذیه دام استفاده و انواع ترکیبات دارویی و از شهد آن برای تولید عسل استفاده میکنند. یکی از کاربردهای مهم پالونیا در ایران استفاده از نهال آن برای فضای سبز شهرها است، به این دلیل که پالونیا درختی سبز و دارای شکوفه های زیبا است که جلوه زیباتری به شهر می‌دهد.

دما موردنیاز برای رشد پالونیا

یکی از خصوصیت های مهم این درخت این میباشد که میتواند تا ۱۸- سرما را تحمل کند اما بهتر است که در آب و هوای معتدل کشت شود تا سرعت رشد آن افزایش پیدا کند. سرمای زمستان و دیررس بهار از مهمترین عواملی است که به درخت آسیب وارد میکند. البته در زمانی گیاه بالغ شوند میتواند تا ۲۵- درجه نیز سرما را تحمل کند.

تاثیر نور خورشید در رشد پالونیا

این گیاه به نور آفتاب علاقه مند است و درخت های جوان نمیتوانند در سایه دیگر درخت ها به خوبی رشد کنند، به همین دلیل باید مکان کاشت به نحوی باشد که روزانه ۶-۷ ساعت در روز به نور خورشید دسترسی داشته باشد.

روش های تکثیر و تولید نهال پالونیا در طرح توجیهی درخت پالونیا (پائولونیا) 

 

 تکثیر بذری: از مزایای این روش میتوان به ریشه دوانی بهتر، آلودگی کمتر و رشد سریع و بنیه مناسب اشاره کرد.

جمع آوری بذر: کپسولهای بذر مهر ماه تا آبان ماه میرسند و حداکثر تا آذر ماه قابل جمع آوری هستند.

پاکسازی بذر: پس از جمع آوری باید بذرها را در محیط خشک و گرم قرار دهید و با تکان دادن ظرف و غربال توده و یا جداسازی دستی، بذرها از کپسول جدا کنید.

نگهداری بذر: معمولا بذرها قوه نامیه بالاتر از ۸۰ درصد دارند و میتوانند در شرایط خشک و سرد ۱۱ سال زنده بمانند.(دمای ۴-۵ درجه)

 

سرفصل های طرح توجیهی کاشت درخت پالونیا  نوشته شده ویرایش امسال:
بررسی و معرفی طرح
زمین
محوطه سازی
ساختمان سازی
ماشین آلات و تجهیزات (مشخصات فنی آنها )
شرح مختصری از دانش فنی و روش تولید محصولات
تاسیسات عمومی و تجهیزات با مشخصات فنی آنها
وسایل حمل و نقل داخل و خارج
مواد اولیه و بسته بندی
آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی
برآورد هزینه ثابت
هزینه های سرمایه ای
هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
برآورد هزینه استهلاک پس از اجرا
هزینه تولید سالیانه
قیمت تمام شده هر واحد
قیمت فروش محصولات
محاسبه نقطه سر به سر
درصد فروش در نقطه سربه سر
سود و زیان
ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن
ارزش افزوده نا خالص
ارزش افزوده خالص
نسبت افزوده ناخالص به فروش
نسبت افزوده خالص به فروش
نسبت افزوده خالص به سرمایه گذاری کل
سرمایه ثابت سرانه
سرمایه ثابت سرانه
کل سرمایه گذاری سرانه
نرخ بازدهی سرمایه
دوره برگشت سرمایه

 

 

*جهت تهیه  طرح توجیهی کاشت درخت پالونیا  برای اخذ مجوز و وام بانکی  با ما در تماس باشید* مهندس امینی ۰۹۳۳۹۵۶۴۵۳۰ 


** در صورت وجود هر نوع مشکل در دانلود هر یک از فایل ها از طریق تلگرام یا واتس آپ به شماره ۰۹۳۳۹۵۶۴۵۳۰ اطلاع و فایل را دریافت فرمایید.**

 

طرح توجیهی کاشت درخت پالونیا (پائولونیا) (word,pdf) ویرایش سال جدید  عنوان فعاليت: برداشت چوب درخت  پائولینا  متر مکعب  ظرفيت : ۶۲۵  متر مکعب  زمین  ۱ هکتار  سرمايه ثابت طرح : ۵۲۰۰ میلیون ریال  سرمايه گذاري کل طرح : ۵۵۰۰ میلیون ریال  قطه سربه سر جاری  : ۱۸ درصد  مدت برگشت سرمايه : ۵ سال با احتساب زمان کاشت  نرخ بازدهي سرمايه : ۳۶ درصد پالونیا Paulownia  پالونیا (پائولونیا) سریع الرشد ترین درختان جهان که چوب آن در ایران و تجارت جهانی بسیار پرکاربرد و  با سرمایه گذاری بر روی آن می توان درآمد دلاری بالا بدست آورد. فرایند کاشت، نگهداری و برداشت پالونیا  همانند دیگر درختان آسان و بدون هیچ رنج و زحمت است. این کسب و کار را میتوان با حداقل سرمایه شروع کرد و در برداشت اول “سال پنجم” حدود ۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان سود کرد. طرح توجیهی کاشت درخت پالونیا پالونیا دارای پوست خاکستری، قهوه ائی یا سیاه است که بر روی پوست آن در درختهای جوان عدسکهایی وجود دارد. شاخه های جوان از کرکهای غده ای پوشیده شده اند و رشد شاخه ها بصورت انشعابات دوشاخه ای کاذب است . این درختان سریع الرشد پالونیا تحت شرایط مناسب در سن پنج تا شش سالگی به سن بهره برداری میرسند . در مقایسه با سایر درختان سریع الرشد مانند صنوبر، پالونیا دارای رشد شدیدتری در چند سال اول زندگی است. طی بررسیهای بعمل آمده چوب پالونیا کیفیت لازم را جهت تولیدات چوبی و خمیر کاغذ داراست . استفاده از این درختان در زراعت چوب، ﻧﻬا لکاری در زمینهای آشاورزی، جنگلهای مخروبه و یا سوخته، در دوره کوتاهی موجب افزایش حجم چوب تولیدی در هکتار شده و کمبود چوب مصرفی صنایع را جبران خواهد نمود. پالونیا یا درخت نوروز، درخت تند رشد با چوب بسیار سبک که مصارف زیادی در صنایع چوب و کاغذ دارد. مبلمان، مداد سازی، پارکت، کابینت و دراور، جعبه سازی، کبریت سازی، کاغذ سازی، ساخت وسائل موسیقی جعبه دار، وسائل ورزشی نظیر تخته شنا و اسکی، میز و راکت های ورزشی، خلال دندان و چوب بستنی و آپوستانک پزشکان، صنایع هوا و فضا نظیر صنایع هوا پیما سازی، و ده ها مصارف دیگر….علاوه‌بر چوب بسیار مرغوب پائولونیا(که تنها در مدت ۵ سال به مقدار قابل توجه یک مترمکعب می‌رسد)، محصولات جانبی دیگری از جمله برگ و پوست درخت جهت تولید خاکِ برگ و خوراک دام و همچنین شهد گل‌های پائولونیا جهت تولید عسل، می‌توان از این درخت استخراج نمود فصل کاشت نهال طرح توجیهی درخت پالونیا (پائولونیا)  اصولاً فصل کاشت نهال قبل از زمستان انجام می‌شود زیرا فرایند ریشه‌زایی در اوایل زمستان شروع می‌شود به همین دلیل نهال هایی که در فصل تابستان و پاییز خریداری می شوند ریشه کوتاهی دارند زیرا در فصل پاییز، تابستان و بهار ممکن است رشد ریشه‌ای متوسط و کمی داشته باشید اما در فصل زمستان سرعت ریشه‌زایی بسیار افزایش می‌یابد. پس پیشنهاد می‌شود در شهرهای سردسیر به دلیل سردی هوا در فصل پاییز و در نقاط گرمسیر و جنوبی کشور از اوایل فصل زمستان شروع به کاشت شود. مراحل کاشت نهال پائولونیا  طرح توجیهی درخت پالونیا (پائولونیا)   کاشت نهال پائولونیا چندین مرحله دارد…

امتیاز

امتیاز کل

با امتیاز دادن ما رو در جهت بهبود مطالب یاری فرمایید

امتیاز کاربران: ۴٫۷ ( ۴ رای)
۰ bigtheme
مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0