طرح توجیهی پرورش بز الپاین (word,pdf) ویرایش سال ۱۴۰۳

طرح توجیهی پرورش بز الپاین ۱۰۰ راسی (word,pdf) ویرایش سال جدید

 

طرح توجیهی پرورش بز شیری ۱۰۰ راسی
  شیر بز  ۱۰۰راسی     ۸۴۰۰۰لیتر
بزغاله۲۰۰راس
کود۶۰تن
هزینه های ثابت و قبل از بهره برداری۶,۲۹۵میلیون ریال
سرمایه درگردش طرح۳۴۰میلیون ریال
جمع سرمایه گذاری طرح۶,۶۳۵میلیون ریال
فروش سالیانه۶,۹۳۰میلیون ریال
هزینه سالیانه۴,۳۸۵میلیون ریال
سود  ناویژه سالیانه۲,۵۴۵میلیون ریال
درصد فروش در نقطه سربسر۴۲%درصد
نرخ بازدهی سرمایه۴۵%درصد
دوره بازگشت سرمایه۲سال

 

طرح توجیهی پرورش بز الپاین دارای فایل word و pdf

مشخصات بز الپاین در طرح توجیهی پرورش بز الپاین

وزن بز نر۸۰-۱۲۰ كيلوگرم
درصد پروتین در شیر۳٫۱۸ درصد
درصد چربی شیر۳٫۵۸ درصد
مبدافرانسه
وزن بز ماده۵۰-۹۰ كيلوگرم
میزان تولید شیر۹۴۶ کیلوگرم طی ۳۰۶ روز

مبدا نژاد آلپین 

مبدا نژاد آلپین کشور فرانسه بوده و  این نژاد در تمام مناطق فرانسه پراکنش دارد و ۵۵ درصد از جمعیت بزهای تحت رکورد این کشور متعلق به نژاد آلپین است. از ویژگی های برجسته این نژاد، سازگاری بالا با روش های گوناگون پرورش از جمله سیستم بسته صنعتی، است. این نژاد توانایی بالایی در شیردهی دارد و در بین نژادهای شیری قدرت آداپتاسیون کم نظیری دارد.
سطح بدن این بزها پوشیده از موهای کوتاه قهوه ای است ولی در برخی مواقع سویه های چندرنگی از آلپین نیز دیده شده است. . سینه ی عمیق و پهن دارد. لگن پهن و اندکی خمیده است. اندام های حرکتی با اتصالات قوی به بدن متصل هستند و حالت پاها بی نقص است. سیستم پستانی حجیم بوده و اتصالات مناسب در بخش پسین و پیشین پستان موجب شده است که پس از شیردوشی بافت پستان خیلی سریع جمع شود و به حالت نخستین باز گردد.
از اوایل دهه هفتاد میلادی برنامه های اصلاح نژادی آلپین به منظور بهبود کیفیت شیر آغاز شد. جمعیت پایه ۱۵۹ هزار راسی وارد برنامه های ثبت رکورد شد که ۴۱۵۰۰ راس از آنها به طور مرتب تلقیح مصنوعی می-شدند.  پیشرفت ژنتیکی حاصل از برنامه های اصلاح نژادی موجب شد تا این نژاد نه تنها در فرانسه بلکه در اقصی نقاط دنیا عملکرد تولیدی و تولید مثلی بسیار ممتازی را از خود نشان بدهد.

 

آشنایی با بز آلپاین (Alpine Goat)

زیستگاه اصلی بز آلپاین کوهستان های آلپ فرانسه و سوئیس است. این بز به رنگ های قهوه ای، خاکستری تیره و یا ابلق مشاهده می شود. برخلاف بزهای بومی ایران، بزهای نر و ماده آلپاین معمولا دارای موهای کوتاهی هستند و غالبا دارای رشته هايی از موی بلند با رنگی متمایز از سایر قسمت های بدن در امتداد ستون فقرات خود هستند. سینۀ عمیق و پهن دارد. لگن پهن و اندکی خمیده است. وزن بزهای ماده به طور متوسط ۶۳ کیلو و وزن بزهای نر ۷۸ کیلوگرم است و بلندی قامت بزهای ماده و نر نیز به ترتیب ۷۷ و ۸۵ سانتی متر است. بزهای آلپاین بسیار خوش استیل و برازنده هستند، آنها تنها نژاد بزها هستند که گوش هایشان کوتاه و رو به بالا می باشد.

متوسط تولید شیر بزهای آلپاین در ۳۰۵ روز بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ لیتر شیر می باشد.

ورود بز آلپاین به ایران به سال های اخیر بر می گردد و این نژاد هنوز توسعه چندانی در کشور ندارد. بر اساس آمار اولیه تاکنون بیش از ۱۵ واحد نیمه صنعتی پرورش بز آلپاین و سانن در ایران وجود دارد که جمعا ۲۰۰ هزار راس بز در آنها پرورش داده می شود.

تغذیه بز

استفاده از خوراک‌های تازه، غنی، سبک و به ویژه ارزان قیمت در کنار کیفیت بالا (همچون علوفه هیدروپونیک) می‌تواند سودآوری دامدارانی که قصد راه اندازی یک دامداری صنعتی دارند را تضمین نماید. علوفه هیدروپونیک با قابلیت تولید در تمام فصول سال با یک قیمت مشخص (هزینه تمام شده ثابت) می‌تواند منبعی قابل اطمینان تامین علوفه برای دامدار باشد.

شرایط محیطی پرورش بز آلپاین  در طرح توجیهی پرورش بز الپاین

به دلیل زندگی در شرايط کوهستانی، بزهای آلپاین مقاوم، چالاک و با قدرت پیاده روی و کوه پیمایی مثال زدنی هستند و می توانند از صخره های شيب دار کوههای بلند بالا رفته و از مراتع آن استفاده کنند. به همین دلیل برخی فکر می کنند چون منشا نژاد آلپاین از کوهستان های سرد منطقه آلپ است، نمی تواند در مناطق گرمسیر زندگی کند. اما مشاهدات میدانی نشان داده است که اين نژاد علاوه بر شرايط آب و هوايی سرد، قابلیت مناسبی برای زنده ماندن در شرايط گرم و خشک را داشته و تقريبا با هر نوع شرايط آب و هوايی سازگار است.

بز آلپاین
گله بز آلپاین

بزغاله ها از یک روزگی تا یک ماهگی روزی سه بار حداقل باید شیر بخورند یعنی هر ۸ ساعت با تنظیم زمان در طول روز که خودتان تنظیم می کنید و هر وعده ۴۰۰ گرم به ازای هر بزغاله باید شیر دریافت کنند لذا خیلی توجه کنید که مثلا اگر یک وعده فرصت نکردید یا دیر رسیدید نباید شیر بخورانید و صبر کنید تا وعده بعد، نه اینکه سریع دست به کار شوید و شیر بخورانید. هیچ گاه و تحت هیچ عنوان شیر سرد به بزغاله ندهید حتما و حتما با حرارت ملایم تا ۴۰ درجه سانتیگراد گرم و در دمای ۳۸/۵ الی ۳۹ به بزغاله ها بخورانید.

بزغاله های آلپاین

حالا بزغاله ها تقریبا یک ماهه هستند و شیر را طی دو الی سه روز به دو وعده در روز هر وعده ۴۰۰ تا ۴۵۰ سیسی کاهش دهید تا بیشتر ترغیب به خوردن علوفه و کنسانتره شوند.

از سن ۴۰ تا ۴۵ روزگی می توانید البته کم کم تعداد دفعات ریختن کنسانتره و مقدارش را بیشتر کنید و همچنین دسترسی به یونجه بیشتر باشد.

سن از شیرگیری بزغاله ها در بازه وزنی ۱۶ تا ۱۸ کیلوگرم و یا تقریبا معادل با ۷۵ الی ۹۰ روزگی می باشد.

مراقبت و پرورش بز آلپاین

پرورش بز آلپاین: برخی از مراقبت ها و مدیریت های مخصوص برای بزهای آلپاین به صورت خلاصه در زیر توضیح داده می شود:

نگهداری از بزغاله ها بسیار مهم است زیرا این دوره از زندگی آنها بسیار مهم است. در این دوره غذا و شیر کافی برای آنها تامین کنید.
به بزها دوبار در روز صبح و عصر علوفه بدهید.
یونجه خشک، ذرت کوبیده، پلیت، انواع مختلفی از علوفه های سبز و… غذای خوبی برای بزهای آلپاین می باشد.
ظرف آب را در مقابل بزها قرار دهید و پر از آب تازه و تمیز بکنید زیرا آنها روزانه به آب زیادی نیاز دارند.
به موقع بزها را بدوشید، دو بار در روز صبح و عصر دوشیده شود و همچنین سعی کنید آنها را قبل از شروع به غذا خوردن بدوشید.
برای آنها چراگاه تهیه کنید.
برای آنها آغل مناسب و راحت درست کنید که از آنها در مقابل انواع مختلف شکارچیان و باد و باران در امان نگهدارد.

تغذيه بزغاله  سانن و آلپاین  در طرح توجیهی پرورش بز الپاین

برای حصول بهترين نتيجه، لازم است در فاصله زمانی ۳۰ دقيقه پس از زايش ، آغوز در اختيار بزغاله قرار گيرد. آغوز اولين شيری است كه بز ماده پس از زايش توليد می كند و توليد آن تا ۴۸ ساعت ادامه می يابد و به تدريج كیفيت آن تغيير می كند.

غلظت مواد مغذی در آغوز بيشتر از شير معمولی است و ملين نيز می باشد. مهم ترين ويژگی آغوز داشتن مقادير زيادی آنتی بادی است كه سبب ايجاد ايمنی ذاتی شده و حيوان را در مقابل بيماری ها محافظت می نمايد. در مواردی كه آغوز به طور دستی به بزغاله داده می شود بايد به مدت دو روز و روزانه ۷۵۰ – ۵۰۰ گرم و در هر روز ۴ – ۳ نوبت به حيوان خورانيده شود.

در زمانی كه بزغاله با شير تغذيه می شود يك هدف اين است كه افزايش وزن روزانه حيوان حدود ۲۴۰ گرم باشد. وقتی كه وزن بدن حيوان دو برابر وزن تولد او شود و شروع به مصرف غذا و علوفه نمايد، می توان تغذيه با شير را متوقف كرد.

 

کدام نژاد را انتخاب کنیم

سانن یا آلپاین؟

با توضیحاتی که در رابطه با خصوصیات تولیدی بز سانن  و خصوصیات تولیدی بز آلپاین ارائه شد، شاید اولین سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود آن است که:

بز نژاد سانن برای پرورش بهتر است؟ بز نژاد آلپاین برای پرورش بهتر است؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟!

گله بز سانن
بز سانن

بر اساس یک توصیه عمومی برای دامدارانی که قصد دارند تا پرورش بز را بصورت مزرعه‌ای و یا در سیستم‌های بسته انجام دهند، انتخاب بز سانن به دلیل ظرفیت بالاتر تولید شیر، مناسب‌تر است.

اما بزهای آلپاین نیز تفاوت تولید شیر قابل توجهی با بزهای سانن ندارند و از طرفی مقاومت آنها نسبت به بیماری‌ها و شرایط سخت محیطی مطلوب است. بنابراین در این شرایط پرورش هر یک از این دو نژاد قابل توصیه است.

ولی انتخاب بز آلپاین به دلیل انطباق بیشتر ویژگی‌های آن با شرایط کوچ، قدرت پیاده روی و کوه پیمایی و استفاده بهتر از مراتع بالادست، برای دامدارانی که قصد کوچ‌های میان مدت و طولانی مدت را دارند، نسبت به سایر نژادهای مشابه مزیت دارد.

با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های خاص بز نژاد آلپاین و تطابق آن با اقلیم‌های ایران، به نظر می‌رسد اگر برنامه ریزی به سمت تولید بز آلپاین کوچ رو ایرانی باشد، موفقیت‌های چشمگیرتری را عاید دامداران، بخصوص عشایرها خواهد نمود.

 

سرفصل های طرح توجیهی نوشته شده ویرایش امسال:
بررسی و معرفی طرح
زمین
محوطه سازی
ساختمان سازی
ماشین آلات و تجهیزات (مشخصات فنی آنها )
شرح مختصری از دانش فنی و روش تولید محصولات
تاسیسات عمومی و تجهیزات با مشخصات فنی آنها
وسایل حمل و نقل داخل و خارج
مواد اولیه و بسته بندی
آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی
برآورد هزینه ثابت
هزینه های سرمایه ای
هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
برآورد هزینه استهلاک پس از اجرا
هزینه تولید سالیانه
قیمت تمام شده هر واحد
قیمت فروش محصولات
محاسبه نقطه سر به سر
درصد فروش در نقطه سربه سر
سود و زیان
ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن
ارزش افزوده نا خالص
ارزش افزوده خالص
نسبت افزوده ناخالص به فروش
نسبت افزوده خالص به فروش
نسبت افزوده خالص به سرمایه گذاری کل
سرمایه ثابت سرانه
سرمایه ثابت سرانه
کل سرمایه گذاری سرانه
نرخ بازدهی سرمایه
دوره برگشت سرمایه

 

 

*جهت تهیه  طرح توجیهی پرورش بز الپاین  برای اخذ مجوز و وام بانکی  با ما در تماس باشید* مهندس امینی ۰۹۳۳۹۵۶۴۵۳۰ 


** در صورت وجود هر نوع مشکل در دانلود هر یک از فایل ها از طریق تلگرام یا واتس آپ به شماره ۰۹۳۳۹۵۶۴۵۳۰ اطلاع و فایل را دریافت فرمایید.**

طرح توجیهی پرورش بز الپاین ۱۰۰ راسی (word,pdf) ویرایش سال جدید   طرح توجیهی  پرورش بز شیری ۱۰۰ راسی   شیر بز  ۱۰۰راسی      ۸۴۰۰۰ لیتر بزغاله ۲۰۰ راس کود ۶۰ تن هزینه های ثابت و قبل از بهره برداری ۶,۲۹۵ میلیون ریال سرمایه درگردش طرح ۳۴۰ میلیون ریال جمع سرمایه گذاری طرح ۶,۶۳۵ میلیون ریال فروش سالیانه ۶,۹۳۰ میلیون ریال هزینه سالیانه ۴,۳۸۵ میلیون ریال سود  ناویژه سالیانه ۲,۵۴۵ میلیون ریال درصد فروش در نقطه سربسر ۴۲% درصد نرخ بازدهی سرمایه ۴۵% درصد دوره بازگشت سرمایه ۲ سال   طرح توجیهی پرورش بز الپاین دارای فایل word و pdf مشخصات بز الپاین در طرح توجیهی پرورش بز الپاین وزن بز نر ۸۰-۱۲۰ كيلوگرم درصد پروتین در شیر ۳٫۱۸ درصد درصد چربی شیر ۳٫۵۸ درصد مبدا فرانسه وزن بز ماده ۵۰-۹۰ كيلوگرم میزان تولید شیر ۹۴۶ کیلوگرم طی ۳۰۶ روز مبدا نژاد آلپین  مبدا نژاد آلپین کشور فرانسه بوده و  این نژاد در تمام مناطق فرانسه پراکنش دارد و ۵۵ درصد از جمعیت بزهای تحت رکورد این کشور متعلق به نژاد آلپین است. از ویژگی های برجسته این نژاد، سازگاری بالا با روش های گوناگون پرورش از جمله سیستم بسته صنعتی، است. این نژاد توانایی بالایی در شیردهی دارد و در بین نژادهای شیری قدرت آداپتاسیون کم نظیری دارد. سطح بدن این بزها پوشیده از موهای کوتاه قهوه ای است ولی در برخی مواقع سویه های چندرنگی از آلپین نیز دیده شده است. . سینه ی عمیق و پهن دارد. لگن پهن و اندکی خمیده است. اندام های حرکتی با اتصالات قوی به بدن متصل هستند و حالت پاها بی نقص است. سیستم پستانی حجیم بوده و اتصالات مناسب در بخش پسین و پیشین پستان موجب شده است که پس از شیردوشی بافت پستان خیلی سریع جمع شود و به حالت نخستین باز گردد. از اوایل دهه هفتاد میلادی برنامه های اصلاح نژادی آلپین به منظور بهبود کیفیت شیر آغاز شد. جمعیت پایه ۱۵۹ هزار راسی وارد برنامه های ثبت رکورد شد که ۴۱۵۰۰ راس از آنها به طور مرتب تلقیح مصنوعی می-شدند.  پیشرفت ژنتیکی حاصل از برنامه های اصلاح نژادی موجب شد تا این نژاد نه تنها در فرانسه بلکه در اقصی نقاط دنیا عملکرد تولیدی و تولید مثلی بسیار ممتازی را از خود نشان بدهد.   آشنایی با بز آلپاین (Alpine Goat) زیستگاه اصلی بز آلپاین کوهستان های آلپ فرانسه و سوئیس است. این بز به رنگ های قهوه ای، خاکستری تیره و یا ابلق مشاهده می شود. برخلاف بزهای بومی ایران، بزهای نر و ماده آلپاین معمولا دارای موهای کوتاهی هستند و غالبا دارای رشته هايی از موی بلند با رنگی متمایز از سایر قسمت های بدن در امتداد ستون فقرات خود هستند. سینۀ عمیق و پهن دارد. لگن پهن و اندکی خمیده است. وزن بزهای ماده به طور متوسط ۶۳ کیلو و وزن بزهای نر ۷۸ کیلوگرم است و بلندی قامت بزهای ماده و نر نیز به ترتیب ۷۷ و ۸۵ سانتی متر است. بزهای آلپاین بسیار خوش استیل و برازنده هستند، آنها تنها نژاد بزها هستند که گوش هایشان کوتاه و رو به بالا می باشد. متوسط تولید شیر بزهای آلپاین…

امتیاز

امتیاز کل

با امتیاز دادن ما رو در جهت بهبود مطالب یاری فرمایید

امتیاز کاربران: ۴٫۴۹ ( ۴ رای)
۰ bigtheme
مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

  1. رضا سینایی :
    ۵ شهریور ۱۳۹۶

    یکی از بهترین محصولات موجود در سایت هست.
    مفید بود

  2. علی فدوی :
    ۵ شهریور ۱۳۹۶

    مفید بود

0