طرح توجیهی پرورش جلبک اسپیرولینا (pdf,word) – سال ۱۴۰۳

طرح توجیهی  پرورش جلبک اسپیرولینا در دو فرمت  (pdf,word)  ویرایش سال جدید

 طرح توجیهی  پرورش جلبک اسپیرولینا فوق حاوی فایل word و pdf برای دانلود می باشد

ظرفیت تولیدمیزانواحد
 جلبک اسپیرولینا۱,۶۰۰کیلوگرم
زمین مورد نیاز۱,۰۰۰متر مربع
شاخص های مالی و اقتصادی
سرمایه گذاری ثابت۱۵,۰۰۰میلیون ریال
سرمایه در گردش۱,۰۰۰میلیون ریال
کل سرمایه گذاری۱۶,۰۰۰میلیون ریال
درآمد یا فروش سالیانه۱۹,۲۰۰میلیون ریال
سود ویژه۷,۴۵۳میلیون ریال
دوره بازگشت سرمایه پس از بهره برداری۳سال
نرخ بازگشت سرمایه یا نرخ بازدهی سرمایه۴۰%درصد
نقطه سر به سر۲۹%درصد
فروش در نقطه سر به سر۵,۵۲۷میلیون ریال
فروش سرانه۴,۸۰۰میلیون ریال
اشتغالزائی۴نفر
سرمایه گذاری ثابت سرانه۳,۷۵۰میلیون ریال
نسبت سود به فروش۳۵%درصد

پودر جلبک دریایی اسپیرولینا

اسپیرولینا یک نوع ریز جلبک است که به دلیل ارزش غذایی بالا و فواید سلامتی آن، قرن هاست که مصرف می شوند. اسپیرولینا در مارپیچ های میکروسکوپی رشد می کنند که تمایل به چسبیدن به یکدیگر دارند، برداشت آن ها به راحتی انجام می شود. رنگ این نوع محصول به شدت سبز و آبی است اما طعمی نسبتا ملایم دارند. جدا از مکمل ها، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به تولید کنندگان اجازه می دهد تا از اسپیرولینا به عنوان افزودنی رنگی در آدامس، آب نبات و سایر غذاهای بسته بندی شده، استفاده کنند. طبق موسسه ملی بهداشت (NIH)، بسیاری از افراد اسپیرولینا را به عنوان درمانی برای طیفی از متابولیسم و مسائل مربوط به سلامت قلب، از جمله کاهش وزن، دیابت و کلسترول بالا، تبلیغ می کنند. افراد همچنین ممکن است اسپیرولینا را به عنوان کمکی برای انواع اختلالات روحی و روانی، از جمله اضطراب، استرس، افسردگی و اختلال نقص، بیش فعالی (ADHD) توصیه کنند. طبق گفته NIH، اسپیرولینا به طیف وسیعی از مشکلات التهابی سلامتی، از جمله علائم قبل از قاعدگی و…. کمک می کند.

طبق گفته  NIH شواهد علمی کافی برای تعیین این که اسپیرولینا در درمان هرگونه شرایط سلامتی موثر است، وجود ندارد. با این حال، اسپیرولینا سرشار از مواد مغذی است و برخی از آن ها در ویتامین ها یافت نمی شوند. طبق FDA، اسپیرولینا حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین های گروه B و آهن است. همچنین دارای اسیدهای آمینه ضروری (ترکیباتی که عناصر سازنده پروتئین هستند) نیز می باشند. در حقیقت، پروتئین حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از وزن خشک اسپیرولینا را تشکیل می دهد. طبق گفته NIH، در حال حاضر مطالعات پزشکی برای تعیین تأثیر اسپیرولینا بر روی عفونت های ویروسی، تورم، ترمیم زخم و سیستم ایمنی بدن به طور کلی در دست انجام است. اما اسپیرولینا ممکن است به فلزات سمی، باکتری های مضر و سموم تولید شده از برخی جلبک ها آلوده شود، این امر در صورتی اتفاق می افتد که در شرایط غیر ایمن رشد کنند. اسپیرولینای آلوده می توانند باعث آسیب کبدی، حالت تهوع، استفراغ، تشنگی، ضعف، ضربان قلب سریع، شوک و حتی مرگ شود. اسپیرولینای آلوده ممکن است به خصوص برای کودکان خطرناک باشد،

 

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی پرورش جلبک اسپیرولی

 کد آیسیک محصول ۰۵۰۰۴۱۲۳۱۰، از گروه ماهیگیری، اداره هچری‌ها و مزرعه‌های تکثیر و پرورش ماهی؛ فعالیت‌های خدماتی در راستای ماهیگیری (۰۵)، و زیرگروه‌های ماهیگیری، اداره هچری‌ها و مزرعه‌های تکثیر و پرورش ماهی؛ فعالیت‌های خدماتی در راستای ماهیگیری(۰۵۰۰) و سایر جانوران یا گیاهان دریایی طبقه بندی نشده در جای دیگر (۰۵۰۰۳۱۲۳۰۹) می‌باشد.
جلبک اسپیرولینا تحت زیر تعرفه ۰۵۱۱۹۹۹۰، مقررات گمرکی ایران صادر و وارد می‌شود

 

اقداماتی که برای شروع کسب و کار پرورش جلبک اسپیرولینا لازم دارید شامل موارد زیر است:

فراهم آوردن مکانی مشخص با شرایط نوری، آبی و دمایی مناسب : اسپیرولینا برای پرورش نیازمند آب شیرین، نور خورشید و دمای معتدل است. توضیحات کامل تر در این باره را می‌توانید در مقاله پرورش جلبک اسپیرولینا مطالعه بفرمایید.

ساخت حوضچه های آبی مناسب برای پرورش اسپیرولینا: برای پرورش اسپیرولینا در مقیاس بزرگ حوضچه های آبی بیضی شکل که دارای پاروهای مخصوص است، استفاده می‌شود. در مقیاس کوچک تر از آکواریوم یا وان هم استفاده می‌کنند اما به دلیل میزان تولید پایین، صرفه اقتصادی ندارد.

استفاده از نیروی متخصص کار با جلبک یا گذراندن دوره‌های پرورش جلبک اسپیرولینا: کار با جلبک اسپیرولینا نیاز به دانش و مهارت دارد و اگر فردی مبتدی در این زمینه هستید، باید دوره های کشت و پرورش جلبک اسپیرولینا را بگذرانید و ابتدا در مقیاس خانگی کار کنید تا مهارت های لازم را کسب کنید. همچنین می‌توانید از افراد متخصص در این زمینه که کار راه اندازی مزرعه یا به اصطلاح فارم جلبک اسپیرولینا را دارند، کمک بگیرید.

تامین آب شیرین مورد نیاز: برای تولید ۱ کیلو پودر جلبک اسپیرولینا نیازمند ۱۰۰۰ لیتر آب هست بنابراین باید یک منبع آب شیرین داشته باشید.

خریداری مواد غذایی مورد نیاز برای کشت اسپیرولینا یا کود اسپیرولینا: جلبک اسپیرولینا برای رشد نیازمند ترکیبات غذایی است که مهم ترین آن‌ها، آمونیوم یا اوره، جوش شیرین است. این ترکیبات را باید به صورت عمده تهیه فرمایید. برای اطلاعات بیشتر درباره ترکیبات غذایی مورد نیاز جلبک اسپیرولینا می‌توانید

در صورت نیاز ساخت گلخانه برای ایجاد کشت بسته: کشت اسپیرولینا با توجه به هدف مصرف می‌تواند در فضای باز یا بسته انجام شود. اگر هدف، فروش اسپیرولینا برای مصارف غذایی و آرایشی است باید در یک فضای سربسته انجام شود. از آنجایی که تامین کشت انبوه نیازمند نور زیاد است و استفاده از نور خورشید به صرفه است، برای کشت بسته باید ساختار گلخانه ای وجود داشته باشد.

خریداری تجهیزات لازم برای کشت اسپیرولینا: در پرورش اسپیرولینا باید از یک موتور گیربکس برای به حرکت درآوردن پاروها استفاده کرد. همچنین پمپ آب نیز برای پر کردن استخرها ضروری می‌باشد. توری برداشت، خشک کن صنعتی، کفپوش از جنس ژئوممبران از دیگر ملزومات لازم برای کشت و پرورش اسپیرولینا است.

دریافت مجوزات لازم: ساخت مزرعه پرورش جلبک اسپیرولینا و در ادامه پرورش اسپیرولینا باید در چارچوب قوانین و اصول ساخت و ساز، ایمنی و بهداشت انجام بگیرد، از این رو دریافت مجوزات لازم از سازمان جهاد کشاورزی، نظام مهندسی، شیلات و سازمان غذا و دارو را باید در برنامه داشته باشید.

تعیین بازار هدف و نحوه فروش اسپیرولینا: پودر اسپیرولینا محصولی است که باید برای بازار آن برنامه ریزی کرد. از بازارهای پودر جلبک اسپیرولینا می‌توان به کارخانه جات صنایع غذایی، داروسازی، بهداشتی و آرایشی، تولید کنندگان غذای دام و کود کشاورزی اشاره کرد. همچنین در صورت تمایل می‌توان با بسته بندی و ایجاد محصول منحصر به فرد به صورت فروش مستقیم هم بازار خود را ایجاد کرد. در صورت داشتن تولید بالا و با کیفیت می‌توانید وارد بازارهای خارجی نیز شوید.

 

کاربرد های مختلف جلبک

از جمله کاربرد های جلبک در صنایع مواد غذایی و شیرینی سازی به عنوان تولید کنسرو های ضد یبوست ، کیک ، ماکارانی ، ماست و شیر ، تصفیه آب ، تامین علوفه و مکمل غذایی دام ، در کشاورزی به عنوان کود ، چرم سازی و نساجی و پزشکی برای ساخت پروتز دندان و….. را می توان نام برد .

بررسی نقاط قوت و ضعف پرورش جلبک اسپیرولینا

نقاط قوت:

عدم حضور تولید کننده جلبک اسپیرولینا در کشور

امکان دستیابی به بخش عمده بازار

تیم اجرایی متخصص و کارآمد آکادمیک و صنعتی

بهره مندی از مشاوران خبره صنعتی و دانشگاهی

تجربه بالا تیم تولیدی در به انجام رساندن پروژه های صنعتی مشابه

کم هزینه و بهینه بودن فرآیند تولید جلبک

امکان تولید محصولات متنوع برای کاربردهای گوناگون

بومی بودن و دسترسی گسترده به مواد اولیه اصلی

امکان استفاده از خدمات پشتیبانی مرکز رشد

حمایت های ملی و داخلی از تولید داخلی

 

نقاط ضعف:

عدم اعتماد مصرف کننده به محصولات داخلی

عدم ثبات قیمت مواد اولیه به دلیل نوسانات بازار

امکان تولید اقتصادی تر محصولات رقیب به خصوص محصولات چینی

 

 مراکز خرید و فروش جلبک اسپیرولینا

این مساله بستگی به کیفیت کار شما و نوع تولید شما دارد به طور کلی خریداران جلبک به دو دسته دامی انسانی تقسیم میشوند. بخش دامی: مشتریان شما شرکت های بهداشتی دامداری ها، مرغداری ها، پرورش طیور، پرورش آبزیان ، پرورش دهنده ماهیان زینتی هستند.

بخش انسانی: شرکت های غذایی، شرکت های دارویی، شرکت های آرایشی و بهداشتی و… هستند.

شما میتواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن فروش خود را چندین برابر افزایش دهید، با ساخت حساب کاربری اینستاگرام و گذاشتن چند عکس و فیلم مشتریان زیادی را به خود جذب کنید.

توجه: اینستاگرام راحت ترین و بهترین مکان برای فروش محصولاتتان است چون محدودیت مکانی ندارید و میتوانید مستقیما به هر قسمتی از کشور، محصولات جلبک خودتان را بفروشید.

طرح توجیهی پرورش جلبک اسپیرولینا

 

مشتریان جلبک اسپیرولینا

عمده مشتریان شما کشاورزانی هستند که خواهان بهبود کمیت و کیفیت محصول خود هستند، این نوع جلبک به دلیل دارا بودن میزان بالی فیبر نقش مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت دارند و از طرف دیگر به خاطر دارا بودن مواد معدنی و عناصر کمیاب باعث بهبود کیفیت خاک و حاصلخیزی آن میشوند به علت داشتن ازت، آهن، فسفر و پتاس از آن برای کود کشاورزی استفاده میکنند.در زمینه محصولات دارویی نیز، مشتریان به طور کلی عموم مردم هستند که تمایل به بهبود وضعیت سلامت یا درمان گیاهی بیماری های خود هستند.

 

 درآمدزایی از جلبک اسپیرولینا

درآمد زایی از پرورش جلبک اسپیرولینا به عوامل متعددی بستگی دارد. ابتدا باید حجم زیر کشت و میزان تولیدی بررسی شود. میزان سرمایه گذاری به میزان اسپیرولینای تولیدی که مد نظر است، بستگی دارد.  با تولید خانگی جلبک اسپیرولینا در شرایط بهینه، حداکثر ۵ کیلو پودر خشک در ماه بدست می‌آید. این مقدار تولید اگر با آب شهری و نور LED بدست آید مقرون به صرفه نخواهد بود. اما پرورش جلبک اسپیرولینا در مقیاس صنعتی و براساس اصول می‌تواند سرمایه گذاری خوبی باشد. در شرایط بهینه، هر ۱۰۰۰ لیتر از کشت جلبک اسپیرولینا بین ۱۰ تا ۲۰ کیلو اسپیرولینا تازه و ۱ تا ۲ کیلو پودر خشک شده اسپیرولینا می‌دهد، بنابراین توانایی شما در تولید بهینه جلبک، عامل مهم دیگر در درآمد زایی از جلبک اسپیرولینا محسوب می‌شود، چراکه اگر تولید جلبک اسپیرولینا حداکثر نباشد، مواد اولیه و آب مصرفی زیادی هدر می‌رود. عامل دیگر کیفیت پودر جلبک اسپیرولینا شما است که تعیین می‌کند محصول تان برای چه مصرفی مناسب است و با چه قیمتی فروش می‌رود. تیم آلگی پرشیا با مشاوره تخصصی در زمینه کشت و پرورش جلبک اسپیرولینا، شما را در راه اندازی این کسب و کار جذاب و پر رونق همراهی می‌کند تا در این راه با خیال راحت قدم بردارید.

نحوه پرورش جلبک در خانه طبق طرح توجیهی پرورش جلبک اسپیرولینا 

راه اندازی پرورش جلبک در خانه نیاز به فضای اندکی دارد و حتی این کار را میتوانید در حوضچه، آکواریوم یا وان کوچکی انجام دهید و نهایتا ۲۰ الی ۳۰ متر کافی است. پس اولین گام برای پرورش جلبک تهیه مخزن یا تانک کوچک است. همچنین برای برداشت جلبک ها نیاز به وسایل جمع آوری دارید که میتوانید آن را از فروشگاه های آکواریوم تهیه کنید.

کشت جلبک یک نوع از کشت آبی است که شامل پرورش ذرات جلبک است. برای شروع کشت شما نیاز به خرید اولیه جلبک دارید. گونه و نوع جلبک خود را از فروشگاه های مطمئن تهیه نمایید.

مخزن خود را در یک مکان گرم و روشن از خانه قرار دهید. در صورت امکان، مخزن خود را تنظیم کنید تا در نزدیکی یک پنجره جنوبی قرار بگیرد که آفتاب زیادی می گیرد. جلبک های اسپیرولینا که رایج ترین و بهترین نوع جلبک برای پرورش در خانه هستند، برای رشد بهینه به نور و گرما نیاز دارند. لازم به ذکر است برخی از تولید کنندگان خانگی جلبک اسپیرولینا از نور مصنوعی استفاده می کنند، اما نتایج با نور طبیعی بهتر می شود.

مخزن خود را با آب تصفیه شده پر کنید و مخلوط مواد غذایی را با توجه به دستورالعمل بسته اضافه کنید. توجه داشته باشد اگر آب دارای کلر است اجازه دهید تا چند ساعتی بماند تا کلر آن از بین رود یا از فروشگاه های آکواریوم محلول ضد کلر تهیه کنید.

دمای محیط را بررسی کنید. در حالت مطلوب، دمای مخزن شما باید حدود ۳۵ درجه سانتیگراد باشد. از دماسنج آکواریوم استفاده کنید تا مطمئن شوید که مخزن شما درجه حرارت مناسب را برای پرورش جلبک فراهم می کند. لازم است بدانید جلبک می تواند دمای پایین را بدون مرگ، تحمل کند اما در محیط های گرم بسیار بهتر عمل می کند.

اگر مخزن شما خیلی سرد باشد، می توانید آن را با یک بخاری آکواریوم گرم کنید که آن را می توانید در فروشگاه‌ های آکواریوم یا فروشگاه حیوان خانگی خریداری نمایید.

استارتر جلبک را اضافه کنید. شما باید دستورالعمل های دقیقی را که با بطری شروع کننده جلبک هستند، به طور دقیق پیروی کنید.

برای تامین اکسیژن میتوانید از پمپ آکواریوم استفاده کنید و یا اگر مخزنتان کوچک است آن را چند بار در روز هم بزنید.

پس از حدود ۳-۶ هفته، جلبک ها آماده برداشت است. آنها را بر روی پارچه گرفته اید قرار دهید و به آرامی آب اضافی را فشار دهید.

این خمیر سبز جلبک تولید شده شما است که میتوانید آن را به صورت خام به فروش برسانید.

 

 زمان برداشت جلبک اسپیرولینا طبق طرح توجیهی پرورش جلبک اسپیرولینا 

برای پرورش جلبک اسپیرولینا برای رشد و پرورش به چهار عامل اصلی نیاز دارد که شامل نور، دمای رشد، چرخش محیط، مکان کشت میشود که اگر روند پرورش به خوبی انجام شود شما میتوانید در ماه، سه بار برداشت محصول کنید و یا در بدترین حالت ماهی یک بار برداشت کنید.اولین برداشت میتواند از ماه سوم شروع شود.

طرح توجیهی  پرورش جلبک اسپیرولینا فوق حاوی فایل word و pdf برای دانلود می باشد

سرفصل های طرح توجیهی نوشته شده ویرایش امسال:
بررسی و معرفی طرح
زمین
محوطه سازی
ساختمان سازی
ماشین آلات و تجهیزات (مشخصات فنی آنها )
شرح مختصری از دانش فنی و روش استخراج
تاسیسات عمومی و تجهیزات با مشخصات فنی آنها
وسایل حمل و نقل داخل و خارج
مواد اولیه و بسته بندی
آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی
برآورد هزینه ثابت
هزینه های سرمایه ای
هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
برآورد هزینه استهلاک پس از اجرا
هزینه تولید سالیانه
قیمت تمام شده هر واحد
قیمت فروش محصولات
محاسبه نقطه سر به سر
درصد فروش در نقطه سربه سر
سود و زیان
ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن
ارزش افزوده نا خالص
ارزش افزوده خالص
نسبت افزوده ناخالص به فروش
نسبت افزوده خالص به فروش
نسبت افزوده خالص به سرمایه گذاری کل
سرمایه ثابت سرانه
سرمایه ثابت سرانه
کل سرمایه گذاری سرانه
نرخ بازدهی سرمایه
دوره برگشت سرمایه
مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0