طرح پرورش قورباغه گوشتی

پرورش قورباغه 

قورباغه حیوان دو زیستی که گوشتش یکی از محبوب ترین غذاها در کشورهای آسیایی، امریکایی و برخی از کشورهای اروپایی است. گوشت قورباغه جزو غذایی خوشمزه و لاکچری بوده و به دلیل تمایل مردم به تنوع در غذا و محدود شدن منابع غذایی در حال همه گیر شدن بوده و سر از منوی رستوران های گران قیمت درآروده است.

تولید تجاری قورباغه فعالیت که در کشور پیش از انقلاب انجام می‌شد و ایران در جهان به عنوان یکی از کشورهای صادر کننده گوشت قورباغه به کشورهای دیگر مانند ترکیه، فرانسه، آلمان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و بسیاری دیگر شناخته می‌شد.

گام اول 

گام اول باید زمین مناسب را برای پرورش انتخاب کرد. بهتر مناطق برای خریداری یا اجاره زمین مناسب پرورش قورباغه، مناطق پر باران و مرطوب است. مساحت پیشنهادی زمین برای شروع تولید تجاری قورباغه حداقل یک هکتار است. البته پرورش این حیوان در سطوح کمتر نیز امکان پذیر است اما، برای آغاز یک فعالیت در ابعاد تجاری نیاز به فراهم نمودن شرایط خاص است. ایجاد حصار مناسب در اطراف زمین برای جلوگیری از فرار قورباغه‌ها یا ورود جانوار موذی مانند؛ مار، تاسیس استخر آب، اتاق نگهبانی و کارگری قدم‌های بعدی هستند.

مجوز فعالیت :

هیچ فعالیت اقتصادی بدون مجوز قانونی دوام نخواهد داشت به ویژه اینکه شما به دنبال تجاری سازی آن باشید. برای گرفتن مجوز پرورش قورباغه باید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مراجعه کنید 

قورباغه مولد :

بهترین قورباغه برای پرورش که وزن گیری خوبی نیز دارد قورباغه بزرگ امریکایی است. تمام بخش‌های بدن قورباغه بزرگ امریکایی قابل مصرف است اما،  ران این حیوان به تنهایی یک وعده غذایی است و به دلیل درشتی بازار پسندی خوبی هم دارد. اما، این نژاد قورباغه دور از دسترس است پس باید به دنبال نژادی دم دست تر با صرف هزینه کمتر بود. کارشناسان نژاد قورباغه “رانا” را برای پرورش دهندگان کشور مناسب می‌دانند. این نژاد در استان‌های شمالی به ویژه در منطقه انزلی به وفور یافت می‌شود. این نژاد داخلی سازگاری خوبی با محیط دارد و به آنچه در اختیار آن برای تغذیه گذاشته می‌شود، قانع است.

مولد قورباغه رانا توانایی تخم ریزی به تعداد هزاران عدد را دارد و هیچگاه مزرعه شما را خالی از قورباغه نمی گذارد. برای تغذیه این نژاد قانع نیز می‌توانید از لامپ‌های مهتابی برای جذب حشرات به وفور، استفاده کنید.

مراحل تکثیر و پرورش

پرورش قورباغه در پنج مرحله به شرح ذیل می باشد :
  1. پرورش مولد
  2. تکثیر
  3. پرورش لارو
  4. پرورش بچه قورباغه
  5. پرواربندی

لارو قورباغه پس از سه هفته به بچه و بچه قورباغه پس از هفت هفته نگهداری در استخر به قورباغه جوان تبدیل می شود

 

قورباغه‌ها آماده صادرات

مسلما تمام قورباغه‌های پرورشی مناسب صادرات نخواهند بود. قورباغه ای مناسب صادرات است که وزن آن حداقل ۲ تا ۳ کیلو گرم باشد. همه اعضای بدن قورباغه مشتری دارد اما قورباغه با ران پر حجم تر مشتریان بیشتری دارد.

قورباغه‌های که جثه مناسب دارند شناسایی، صید و پس از فریز شدن آماده صادرات می‌شوند. در حال حاضر مقصد صادراتی بیشتر قورباغه‌های ایرانی ترکیه است. این کشور به عنوان واسط عمل کرده و محصولات ما را به دست سایر مشتریان در کشورهای متقاضی می‌رساند.

  • گسترش جغرافیایی قورباغه ( جنس رانا )این جنس در اکثر دنیا پراکندگی دارد و گونه جهان شمول آن ، رانا ریدیبوندوس است و از نظر تجاری گونه ای بسیار مهم محسوب می شود و در ایران نیز این گونه بومی بوده که طول آن تا ۱۷ سانتی متر و وزن قورباغه بالغ حداکثر تا ۵۰۰ گرم می رسد .

جدول ظرفیت پرورش قورباغه

تولید ( تن )سطح کل فضای تولیدی مورد نیاز ( متر مربع )سطح مفید فضای پرورشی مورد نیاز ( متر مربع )آب مورد نیاز بر حسب لیتر بر ثانیهمیزان اشتغالزاییسطح مفید در حوضچه تکثیر
۲۰۴۰۰۰۲۵۰۰۰٫۵۴۵۰۰
۴۰۸۰۰۰۶۰۰۰۱۷۱۰۰۰
۵۰۱۰۰۰۰۷۰۰۰۱٫۵۱۲۱۵۰۰
۱۰۰۱۵۰۰۰۱۰۰۰۰۲٫۵۲۰۲۰۰۰

سوددهي

کشور مالزی، جزو پیشگامان تولید قورباغه و در سوی دیگر، آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده و واردکننده آن است. همچنین این الماس سبز به عنوان خوراک در اروپا طرفداران خاص خود را دارد که برای ران سوخاری شده آن، کم پول خرج نمی‌کنند. نکته‌ای که مجدد باید بر آن تاکید کرد، این است که اگرچه پرورش این موجود دوزیست، آسان به نظر می‌رسد اما در واقع این‌گونه نیست و شما باید خود را برای چند سال سخت آماده کنید زیرا در پرورش قورباغه بین دو تا سه سال نباید منتظر سوددهی باشید و حتما باید هدف‌تان را از پرورش آن، مزایا و معایب پرورش، محل زندگی، روش‌های پرورش و … به خوبی بشناسید و البته استفاده از تجارب سایر افراد موفق در این زمینه بسیار موثر است.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0
فروشگاه طرح سل
پیام از طریق واتس اپ