پرورش قرقاول

پرورش قرقاول 

قرقاول را می‌توان به راحتی و بدون هیچ مشکلی در محوطه‌ای که به وسیله تور محصور شده نگهداری کرد. فقط باید توجه داشت که قرقاول یک پرنده پروازی است و حتما محوطه باید به وسیله تور مسقف شود، همچنین این پرندگان سر و صدا هم ندارند و به راحتی در منزل نگهداری می‌شوند.

گوشت قرقاول در عین لذیذ بودن کمترین میزان چربی و بالاترین خواص را داراست و به همین دلیل توسط پزشکان به بیماران توصیه می‌شود.
این گوشت بهترین جایگزین برای گوشت مرغ است و روز به روز جایش را در سفره مردم باز می‌کند.

 

تولید پروتئین و مصرف گوشت قرقاول

استفاده گوشت قرقاول به عنوان یک منبع تامین پروتئین یکی از اهداف اصلی پرورش قرقاول می باشد. گوشت قرقاول یکی از خوشمزه ترین و لذیذ ترین انواع گوشت در جهان  به شمار می رود. این گوشت در مقایسه با گوشت مرغ و بوقلمون خواص بیشتری داشته. مقوی تر نیز می باشد. البته افراد زیادی معتقدند که گوشت شکار کبک، قرقاول، آهو و بزکوهی بهتر و لذیذتر از سایر انواع گوشت است. یکی از مشکلات مصرف گوشت قرقاول قیمت گران آن است که خرید را برای خانواده های سطح پایین و متوسط اقتصادی نا ممکن و دشوار می سازد.

 

امروزه با انجام اقدامات اصلاح نژادی انتخابی و طراحی روش های پرورش قرقاول بدون نیاز به شکار در حیات وحش، میزان تولیدات قرقاول افزایش یافته. هزینه های آن روند کاهشی را در بر داشته و گوشت قرقاول با قیمت مناسب تری نسبت به گذشته در بازار موجود می باشد. باعث رونق بازار گوشت قرقاول نیز خواهد شد.

پرورش قرقاول برای تولید گوشت

قرقاول های گوشتی موجود در ایران از نژادهای خزری و آمریکایی (ring-necked) می باشند. تعدادی از پرورش دهندگان هم از قرقاول پاکستانی به عنوان قرقاول گوشتی استفاده می کنند. سایر نژادها مثل قرقاول سیلور بدلیل وزن بالا، تعداد کم تخمگذاری و جوجه درآوری سخت به صورت مصنوعی توجیه اقتصادی ندارد.

تغذیه در پرورش قرقاول

قرقاول‌ها در شروع پرورش احتیاج بسیار زیادی به انرژی دارند. عالی ترین نتیجه با جیره استارتر  ۲۸% پروتئین تا ۴ هفته اول، ۲۵% پروتئین از ۴ تا ۱۰ هفته و ۲۲% پروتئین از ۱۰ تا ۱۶ هفته بدست می‌آید. میزان پروتئین مورد نیاز قرقاول برای رسیدن به عالی ترین نتیجه اینگونه می باشد. در ۴ هفته نخست ۲۷ درصد پروتئین، از ۴ الی ۱۰ هفتگی ۲۳ درصد پروتئین در نهایت از ۱۰ الی ۱۶ هفتگی ۲۱ درصد.

 

ضرورت پرورش قرقاول

-سودآوری بسیار بالای قرقاول نسبت به بقیه پرندگان از طریق فروش بالای گوشت(کیلویی ۶۵ هزارتومان) و جوجه(تا سقف ۹۰هزارتومان) و تخم (تا سقف ۳۵ هزارتومان)نسبت به بقیه پرندگان

-توجیه اقتصادی و به صرفه بودن از لحاظ سرمایه اولیه که بر اساس تعداد از ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون می توانید هزینه کنید.

-به علت خصوصیاتی مثل مدیریت جیره غذایی و کم سر و صدا بودن، مقاوم بودن در برابر بیماری، سازگار بودن با آب و هوای هر منطقه، رشد سریع، تخم گذاری بالا بسیار راحت مورد پرورش قرار می گیرد.

-مساحت سالن پرورش بستگی به تعداد دارد و هر سه جوجه می تواند در ۱متر مکعب زندگی و نگهداری شود.

-پس از مراقبت و نگهداری و تغذیه سالم و کافی، می توانید محصولات به دست آمده از پرورش قرقاول را با فروش به وسیله دنیای مجازی مثل شیپور و دیوار و ارایه به کشتارگاه یا بازار های محلی انجام و از این طریق به درآمد برسید.

-لازم به ذکر و تاکید بسیار زیادی است که پرورش قرقاول با توجه به نیاز بازار و مردم از سود بسیار بالایی برخوردار است ولی به دلیل عدم آگاهی در سطح محدودی تولید می شود پس نگرانی فروش محصولاتش را نداشته باشید همیشه تقاضای تولید می باشد.

-هزینه ابتدایی پرورش قرقاول آن قدر کم است که می توان صفر یا بسیار ناچیز دانست تا حدی که غذای سالانه ۱۰۰مولد را می توان ۲ میلیون در نظر گرفت.

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0
فروشگاه طرح سل
پیام از طریق واتس اپ